Åpner for å effektivisere tømmertransporten

 
Åpner for å effektivisere tømmertransportenHeidi Finstad
Samferdselsdepartementet ønsker å utrede muligheter for å åpne T8-veier for 60 tonns vogntog med mål om en forskriftsendring som vil gi store besparelser for skog- og trenæringen.

Bruksklasse T8 vi si veier som er åpnet for 8 tonns aksellast. Her kjøres det i dag vogntog med totalvekt på 50 tonn. Forslaget innebærer at man kan kjøre vogntog på 60 tonn på disse veiene dersom man har 9 aksler på kjøretøyet. Det er en forutsetning at bruene tåler dette.  

- Dette er et etterlengtet forslag som gjelder ¼ av all tømmertransport, og som vil gi store effektiviseringsgevinster både når det gjelder kostnader, men ikke minst klimaeffekter fordi man får med mer last pr. transport, sier adm. direktør Heidi Finstad i Treindustrien, i en pressemelding.

- I eksempelvis områder som Trøndelag, får dette stor betydning. Dette vil legge til rette for en gradvis innfasing av 8- og 9-akslede vogntog i transportnæringen, mener hun.

- Verdikjeden Skog og Tre har jobbet med dette som mål i flere år, og Skogeierforbundet har gått i front i denne saken. Samarbeid gir resultater, og vi vil gi honnør til Regjeringen som har tatt tak i saken i Dialogforum for skognæringen ledet av Statsråd Bollestad. Målet må være at dette initiativet fra Regjeringen gir resultater og kan tre i kraft i 2022, sier Finstad avslutningsvis.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår