Erex-systemet inn i portugisisk togdrift

9 Jun 2022
Transport står for en tredjedel av klimautslippene i Norge. Av dette er jernbanens andel kun 0,3 prosent. Det betyr at tog bruker minst energi per passasjer – av alle transportformer. Samtidig jobber Bane NOR med å gjøre jernbanen enda mer klimavennlig og bærekraftig.
Vinn-vinn
Ett viktig bidrag er Erex, et strømsparingssystem som kan kutte opptil 30 prosent av togenes strømforbruk.
– Takket være dette systemet bruker togene 75 prosent av energien de gjorde tidligere. Det gir lavere strømregning til togselskapene og sparer miljøet for unødvendig energibruk. En skikkelig vinn-vinn-situasjon, Dyre Martin Gulbrandsen, leder for energihandel i Bane NOR
Felles dugnad for å spare strøm
Systemet utvikles og driftes av Bane NOR i Oslo, som også er i førersetet for opplæring av våre europeiske naboer.
– Vi synes samarbeid og kunnskapsdeling er veldig viktig, og deler teknologien med alle land som ønsker å bli partnere. Vi har derfor satset på et stort dugnadssamarbeid der vi lærer av hverandre og deler på kostnadene. Vi er veldig glade for at Portugal nå blir med i samarbeidet, forteller Gulbrandsen.
Totalt er ni nasjoner gått inn som medlemmer og brukere av teknologien: Belgia, Danmark, Finland, Luxembourg, Nederland, Spania, Sveits, Sverige og Norge. Nå skal Portugal bli testpartner, som er et første skritt mot fullt partnerskap i samarbeidet. I testfasen skal Portugal lære seg systemet og høste erfaring fra de andre medlemslandene.
Økonomisk kjøring av togene
Den klimavennlige gevinsten oppstår ved å måle og overvåke togenes energibruk. Takket være data som kommer fra Erex, kan togselskapene analysere hvor og når de lager og bruker mest strøm, og hvordan lokførerne bør styre togene for å bruke minst mulig.
– Moderne tog fungerer på samme måte som en elbil. Toget produserer strøm ved bremsing og bruker strøm når vi trenger energi for å komme oss opp i fart, forklarer Gulbrandsen.
Teknologi gjør jernbanen mer bærekraftig
Strømsparingen skjer derfor både under bremsing og ved at lokførere tilpasser kjørestilen for å bruke mindre strøm.
– Vi ser at enkelte lokførere sparer opp til 30 prosent av forbruket. Denne strømmen mates tilbake til strømnettet via kontaktledningen, og kan selges videre til andre tog eller strømabonnenter som deg og meg. Tidligere gikk mye av denne energien tapt som varme i bremsene, forklarer Gulbrandsen.
Han mener det er viktig med bærekraftig satsing, for å stadig øke jernbanens miljøfortrinn.
– Det betyr mye for klimaet og for at jernbanen skal bli enda mer konkurransedyktig, sier Dyre Martin Gulbrandsen.
FAKTA - Dette er Erex:
• Et norsk IT-system som benytter avanserte energimålesystemer på togene.
• Gjør togselskapene i stand til å forstå bruken av energi slik at de kan redusere både forbruket og kostnadene.
• Informasjonen fra Erex brukes i opplæring av lokførere slik at de utvikler en effektiv og energivennlig kjørestil fra start.
• Systemet fører til en reduksjon på 25-30 prosent i energibruken for tog.
• Over 7000 tog i Europa bruker teknologien.
• Skapt av Bane NORs forløper, Jernbaneverket, i 2003. I dag utvikles og driftes systemet av Bane NOR.
• Eies av et samarbeid mellom jernbaneorganisasjoner i ni europeiske land: Sveits, Spania, Belgia, Nederland, Luxembourg, Danmark, Finland, Sverige, og Norge. Samarbeidet kalles Eress.
• EU krever at samtlige tog får muligheten til å bruke denne typen spareteknologi. Norske Erex er det eneste systemet som er ferdig utviklet og i bruk.
-
Forsvarsbygg søker samspillskoordinator
AKTUELLE PROSJEKTER: Forsvarsbygg ønsker tilbud på rådgiving av samspillskoordinator for prosjekt nytt hovedbygg på Jan Mayen.
-
Massehåndtering - en gullgruve?
Dårlig ressursutnyttelse gir høyere kostnader og høyere utslipp enn nødvendig. I over fem år har Bærum Ressursbank jobbet for bedre massehåndtering.
-
- Ramirent mener alvor
– Dette handler slett ikke om grønnvasking. Vi har malt lokalene grønne for å signalisere og visualisere at Ramirent mener alvor med det grønne skiftet.
-
Søker totalentreprenør til skoleprosjekt
AKTUELLE PROSJEKTER: Haugesund kommune søker totalentreprenør for renovering av Breidablik skole, bygg syd.
-
Historisk lave salgs- og igangsettingstall
- Boligprodusentene har ikke målt lavere salg og igangsetting for juni måned siden vi begynte med månedlige registeringer i 2010, sier administrerende direktør i Boligprodusentene Lars Jacob Hiim.
-
«Alle» skal ha vedmaskiner
De høye strømprisene gjør at stadig flere nordmenn planlegger å fyre med ved til vinteren. En av Norges største forhandlere av vedutstyr, Wee.no, opplever en eksplosiv økning i salget av vedmaskiner, vedkuttere og vedkløyvere.
-
Satser tungt på sandwichpaneler
Ruukki Construction, en del av SSAB, skal investere 15 millioner euro i produksjon av sandwichpaneler i Borlänge i Sverige.
-
Forankrer samarbeid om havvind
Arendalsselskapet APL og Blåvinge – et partnerskap mellom Fred. Olsen Seawind, Hafslund og Ørsted – inngår samarbeid om forankringsløsninger til flytende havvind.
-
Multiconsult og Nordic fikk Bodø Havn-prosjekt
Bodø Havn har valgt Nordic Office of Architecture og Multiconsult Norge som rådgiverteam for oppgaven med å utvikle terminalområdet nordøst for Bodø sentrum.
-
Ønsker videreføring av Nye Veier
RIF har levert høringssvar til Samferdselsdepartementets utredning om organiseringen av vegsektoren.
-
Mesta i front på anbudsmarkedet
Mesta vant hele ti store driftskontrakter i årets anbudssesong, noe som sørger for 3,1 milliarder kroner i omsetning. Ifølge egne tall er Mesta årets største aktør i antall vunnet kontrakter og omsetning i det norske drift- og vedlikeholdsmarkedet.
-
Besøkte fremtidens dagligvarebutikk
- Jeg har kommet hit for å lære, sier Per Olaf Lundteigen før han går inn i den 18 500m2 store bygget. Han er 1. nestleder i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget og er nysgjerrig på hvordan ODA fungerer i det nye bygget.
-
Siste sprengsalve i Hellerudtunnelen
Mandag 8. august gjennomførte Sporveien siste sprengning i den 400 meter lange Hellerudtunnelen.
-
Statsbygg vil skvise ut useriøse og kriminelle aktører
Norgesmodellen står på dagsorden under Arendalsuka. Statsbygg vil ivareta sikkerhet og seriøsitet i hele sin virksomhet for å skvise useriøse og kriminelle aktører ut av bygge-, anlegg- og eiendomsbransjen.
-
NCC skal reasfaltere i Oslo
NCC Industry har inngått avtale med Oslo kommune om reasfaltering av de kommunale veiene. Totalt skal det legges nærmere 70 000 tonn asfalt.
-
Endrer konsernledelsen
AF Gruppen foretar endringer i konsernledelsen. Ida Aall Gram slutter i selskapet for å bli konsernsjef i Aspelin Ramm. Sverre Hærem går ut av konsernledelsen, men vil stå til rådighet for selskapet fremover. Anny Øen og Lars Myhre Hjelmeset trer inn i...
-
Inntar sjefsstolen i Aspelin Ramm
Styret har utpekt Ida Aall Gram som ny konsernsjef. Hun overtar stillingen etter Gunnar Bøyum i januar 2023.
-
Ny maskinselger i Hesselberg maskin
Lill-Tove Sandneseng (45) er første kvinnelige maskinselger i Hesselberg Maskin. Hun er ansatt som ny selger for Manitou i distriktet Møre, Trøndelag og Nordland.
-
HYDS fikk Glitre-kontrakt
Glitre Energi har valgt Hydrogen Solutions (HYDS) til å utvikle et nøkkelferdig produksjonsanlegg for hydrogen i Buskerud.
-
Bygger infrastruktur ved nye SUS
Stangeland Maskin AS skal ha godt 216 millionar kroner for jobben med å bygge kollektivtraseen mellom Jåttå og Ullandhaug.
-
Navnebytte og lederendringer
Brødr. Sunde AS endrer navn til Sunde AS. Samtidig gjør selskapet endringer i ledergruppen, hvor Bertil Sunde tiltrer som administrerende direktør og Karl Johan Sunde går over i stillingen som arbeidende styreformann.
-
Norconsult etablerer seg i Arendal
Norconsult opplever økende etterspørsel på Sørlandet og åpner kontor i Arendal onsdag 17. August under Arendalsuka.