Ford lanserer ny generasjon Ranger Raptor

22 Feb 2022
Med andre generasjon Ranger Raptor får du også en ekstrem-pickup som leverer terrengegenskaper på et helt nytt nivå.
Avansert og hardfør
Ford Performance har utviklet nye Ranger Raptor til å være den ultimate performance-varianten av nye Ranger – spesielt med tanke på de virkelige 4x4-entusiastene. Med smartere teknologi som kontrollerer alle komponentene er dette den mest avanserte og hardføre Rangeren noensinne, bygget for å kunne prestere maksimalt under de tøffest tenkelige forhold.
– Vi har virkelig fokusert på å lage en ekte Performance-pickup med neste generasjon Ranger Raptor. Den er langt raskere, ser helt rå ut, er utstyrt med mye ny avansert teknologi og er den tøffeste Rangeren som vi noensinne har utviklet, sier Ford Performance chief programme engineer for nye Raptor, Dave Burn.
Ranger Raptor vil være den første varianten av neste generasjon Ranger som lanseres i Europa, og de første kundeleveringene vil starte i 4. kvartal 2022.
For mer tekniske data, video og bilder av nye Ford Ranger Raptor: Klikk her
Ny twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost-bensinmotor med 288 HK
Den største nyheten for performance-entusiastene er den helt nye twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotoren som nye Ranger Raptor kommer med. Motoren, som er tunet av Ford Performance, leverer 288 HK og et maksimalt dreiemoment på 491 Nm. Den nye motoren vil dermed levere mye mer krefter og ytelse enn dagens 2-liters bi-turbo dieselmotor, selv om denne også vil bli tilgjengelig for det norske markedet fra 2023.
Den nye twin-turbo 3.0-liters V6 EcoBoost-motoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern. Det gjør motoren opptil 75 % sterkere enn ved bruk av støpejern, som vanligvis blir brukt til dette.
Ford Performance har også sikret at motoren leverer umiddelbar respons ved gasspådrag. Et nytt anti-lag-system sørger for at turboladerne i motoren roterer i opptil 3 sekunder etter at sjåføren har fjernet foten fra gassen. Det gjør at du kan få raskere akselerasjon fra motoren ut av kurver og ved girskift når du igjen trykker på gasspedalen. For ytterligere å optimalisere ytelsen er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i den avanserte automatgirkassen.
Lokker frem brede smil
– Med 3-liters motoren får nye Ranger Raptor en helt annen dynamikk som vil tilfredsstille selv den mest dedikerte performance-entusiasten. Både akselerasjon og den rå ytelsen fra den nye motoren vil garantert lokke frem et bredt smil hos de som kjører den, sier Burn.
For å ha et lydbilde fra pickupen som matcher den ekstreme ytelsen kommer Ranger Raptor med et elektronisk kontrollert aktivt eksossystem. Sjåføren kan enkelt velge mellom fire forskjellige motorlyder med en knapp på rattet, eller bruke et kjøremodus som har det ønskede lydbilde:
-Stille: Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen
-Normal: Denne profilen gir deg en eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene; Normal, Glatt, Gjørme og Stein.
-Sport: Dette lydbilde er høyere og har en mer dynamisk karakter.
-Baja: Den mest slående eksoslydprofilen både i volum og lydbilde. I Baja modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger - bare ment for bruk i terreng.
Utviklet for å tåle svært tøffe påkjenninger
Neste generasjon Ranger Raptor har et unikt chassis sammenlignet med nye Ranger. En rekke Raptor-spesifikke fester og forsterkinger, som C-stolpen, lasteboksen og reservehjulet, samt unike rammer for støtfangere, støtdempertårn og lignende sørger for at neste generasjon Ranger Raptor kan takle de mest krevende terrengforholdene.
For å kunne kjøre i tøft terreng i høy hastighet har også Fords ingeniører redesignet hjulopphenget på nye Ranger Raptor.
– Dette gjør at vi kan få maksimalt ut av de nye FOX® Live Valve-demperne. Disse tilpasser seg i sanntid og sørger for ekstremt god karosserikontroll når du er på veien samtidig som de absorberer ujevnhetene uten problemer, sier Ford Perfomance chief programme engineer for Raptor, Dave Burn.
Sofistikert demping
Neste generasjon FOX® 2.5-tommer Live Valve støtdempere er utstyrt med det aller siste av kontrollteknologier og kan levere Position Sensitive demping. Disse støtdemperne er de mest sofistikerte som har vært brukt på Ranger Raptor. De er fylt opp med Teflon™ tilsatt olje som reduserer friksjonen med rundt 50 % sammenlignet med den utgående modellen.
Live Valve-systemet er også knyttet sammen med Ranger Raptors mange kjøremodus for å kunne levere enda bedre komfort – om du kjører på asfaltert vei eller på kjerreveier og i ulendt terreng, både med høy og lav hastighet. I tillegg til å tilpasse demperne til forskjellige kjøremodus, jobber også systemet kontinuerlig i bakgrunnen for at ekstrempickupen hele tiden er forberedt på endrede vei- og føreforhold.
Støtdemperne sørger også for å gi riktig mengde med demping i forskjellige situasjoner. Når du akselerer kraftig strammes de bakre demperne opp for å bidra til bedre kjøretøystabilitet. FOX® Bottom-Out Control sørger også for maksimal demping i de siste 25 prosentene av dempervandringen.
For å takle ekstreme forhold er også Ranger Raptor utstyrt med svært god beskyttelse av bilens understell. Beskyttelsesplaten foran er nesten dobbelt så stor som på en standard neste generasjon Ford Ranger, og består av 2,3 mm tykt høyfast stål. Denne platen i kombinasjon med beskyttelse for motor og drivverk er utviklet for å beskytte nøkkelkomponenter som motor og drivverk ved kjøring i tøft terreng.
For første gang får Ranger Raptor et avansert permanent firehjulstrekksystem med en helt ny elektronisk kontrollert to-trinns fordelingskasse kombinert med differensiallås både foran og bak. For å gjøre den nye Ranger Raptor i stand til å håndtere alle forhold, om det er plettfri asfalt, gjørmete veier eller snø og is, kommer råtasspickupen med syv forskjellige kjøremodus og inkluderer et eget Baja-modus hvor bilens elektroniske systemer tilpasses for å levere maksimalt i høy hastighet i terreng.
De forskjellige kjøremodusene påvirker både motor, girkassen, når ABS slår inn, stabilitetskontroll, den aktive eksosventilaktiveringen, styring og gassrespons. I tillegg endres også visningen på det heldigitale instrumentpanelet og den midtstilte berøringsskjermen – både når det gjelder kjøretøyinformasjon, måleinstrumenter og fargetema etter det valgte kjøremoduset.
På veien
Normal – Utviklet for komfort og drivstoffeffektivitet
Sport – Mer respons for aktiv kjøring på vanlig vei
Glatt – Tryggere kjøring når underlaget er glatt eller ujevnt
I terreng
Steinete – for optimal kontroll i veldig lav hastighet på steinete og veldig ujevnt underlag
Sand – Optimaliserer girskiftene og kraftfordelingen for best mulig fremdrift i sand eller dyp snø
Gjørme/hjulspor – for maksimalt grep ved igangkjøring og opprettholde fremdrift på myke deformerbare overflater
Baja – setter alle systemene i angrepsposisjon for høy hastighet i tøft terreng
Neste generasjon Ranger Raptor kommer også med Trail Control™, en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng.
Tøff og atletisk
For å matche de ekstreme kvalitetene til Ranger Raptor har den fått et helt nytt eksteriør som bygger videre på det dristige og tøffe designet til neste generasjon Ranger. Mens de utvidede hjulbuene og frontlysdesignet understreker pickupens bredde, gir Ford-grillen og den tøffe separate støtfangeren mer visuelle muskler. Med matrix LED-hovedlys gir også nye Ranger Raptor bedre lys enn noensinne. Den kommer med prediktive kurvelys, blendingsfrie fjernlys og autodynamisk nivåregulering som sikrer optimal sikt.
De råe 17 tommers aluminiumsfelgene blir levert med Raptor-eksklusive all-terrain dekk. Funksjonelle ventiler og tøffe sidetrinn i støpt aluminium bidrar både til det tøffe utseende og gjør Performance-pickupen mer funksjonell. Bak sørger LED-baklyktene for den samme lyssignaturen som den har foran, samtidig som bakstøtfangeren i Precision Grey med integrert stigtrinn og hengerfeste er plassert høyt for ikke å redusere ekstrempickupens avgangsvinkel ved kjøring i ulendt underlag
Jagerflyinspirerte sportsseter
Inni bilen er nye Raptor Ranger utstyrt med jagerflyinspirerte sportsseter for maksimal komfort og støtte ved kjøring i høy fart på svingete veier. Fargedetaljene i Code Orange på sømmer, seter og instrumentpanelet forsterkes av Ranger Raptors stemningsbelysning og gjør at hele interiøret får en gyllen glød. Et oppvarmet Premium sportsratt i skinn med rattgir i støpt magnesium gjør den sporty følelsen i kupeen komplett.
Et 12,4 tommers heldigitalt instrumentpanel og en 12 tommers berøringsskjerm i midten sørger for at sjåfør og passasjer får full tilgang til det nyeste av digital teknologi. Med Fords nye generasjon SYNC 4A infotainmentsystem leveres trådløs Apple CarPlay og Android Auto ™-tilkobling for mobiltelefonen. Et B&O® lydanlegg med hele 10 høyttalere sørger for svært bra lyd i nye Ranger Raptor.
Viderefører Raptor-arven med unike neste generasjon Ranger Raptor
Raptor-navnet stammer opprinnelig fra Nord-Amerika hvor Ford har utviklet høyytelses-pickuper og nyttekjøretøy siden den første generasjon F-150 SVT Raptor, som var optimalisert for høy hastighet i terreng. Med den nåværende Ford Performance-utviklede Ranger Raptor ble Raptor-modellen tilgjengelig også for andre globale markeder i 2018, deriblant til nye 4X4-entusiaster i Europa.
Med nye Ranger Raptor lever denne arven videre. Det er en pickup som både kan brukes i hverdagen samtidig som den har ytelser som er helt unike for en pickup i Ranger sin størrelse. Salget av Ranger Raptor twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost starter nå og prisen på denne begynner på kroner 852.250.
– Vi vet at kundene forventer at vi leverer enda bedre ytelse med neste generasjon Ranger Raptor, men jeg tror ikke de er klar over hvilket enormt sprang vi har tatt. Det er en fantastisk morsom pickup å kjøre og den usminkede rå ytelsen den leverer kommer til å overraske dem stort, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, som har stor tro på nye Ranger Raptor for det norske markedet.
-
Samspill og sterke miljøføringer
AKTUELLE PROSJEKTER: Nye Hov Ungdomsskole og idrettshall på 6900 kvm i massivtre åpnes for elever og ansatte 1. mars 2023. Byggingen startet våren 2021 og prosjektet har jobbet etter prinsippene til BREEAM NOR Very Good.
-
Spenstige planer innen skolebygg
BRANSJEKOMMENTAR: Kommuner og fylkeskommuner over hele landet satser kraftig innen skolebygg, viser tall innhentet fra prosjektdatabasen Byggfakta SMART.
-
Omsetningsvekst og rekordhøy oppdragsreserve
Etter en solid avslutning av året kan Multiconsult vise til et godt finansielt resultat, omsetningsvekst og en rekordhøy oppdragsreserve.
-
- Vi kan hente kraft til positiv endring
Nylig var teknologirådgiver og medgrunder i Gnist Consulting, Marley Singarajah i Kenya hvor hun holdt kurs for lærere i de såkalte STEM-fagene; naturfag, teknologi, ingeniørfag og matematikk.
-
Spennende nærmiljøprosjekt på Fornebu
AKTUELLE PROSJEKTER: Pir 2 og Haptic Architects har vunnet konkurransen om å tegne nærmiljøsenter og ny skole på Fornebu i Bærum kommune.
-
Arkitektstudenter skal bidra i turistvegprosjekt
Nasjonale Turistveger inviterer studenter i arkitektur og landskapsarkitektur til en åpen konkurranse om og utforme to nye rasteplasser langs to turistvegstrekninger.
-
«Very Good» E16-prosjekt
Mindre transport av alunskifer fra E16 anlegget i Jevnaker til Langøya i Holmestrand var bra for klima, miljø og økonomi. Nå er E16 Åsbygda-Olum Breeam-sertifisert med resultatet «Very Good».
-
Fortsetter på prosjekt Parsellen
Veidekke skal bygge 52 miljøsertifiserte leiligheter på Lillestrøm for OBOS Nye Hjem og Otto Olsen Boligutvikling. Dette er andre byggetrinn i prosjektet som heter Parsellen.
-
Ny E136 gjennom Veblungsnes fjerner flaskehalser
Reguleringsplanforslaget for nye E136 gjennom Veblungsnes vil fjerne flaskehalser og gi bedre flyt i trafikken på Eksportvegen.
-
Ramudden ekspanderer i Norden
Ramudden gjør nå sitt hittil største oppkjøp i Norge, ved å overta Veidrift AS. Parallelt med dette oppkjøpet , kjøper morselskapet i Sverige opp selskapene Roads ApS i Danmark og JES TA & Trafik i Sverige.
-
Foreslår strengere krav til akkustisk demping
Undersøkelser Multiconsult har gjennomført viser at moderne hjem ofte har mer ekko og etterklang enn ønskelig. Ifølge akustiker Bernt Mikal Larsen vil bedre akustisk demping bidra til å redusere støynivået og skape gode samtaleforhold.
-
Ønsker prosjektering av ny barneskole
AKTUELLE PROSJEKTER: Narvik kommune søker rådgiver til prosjekteringen av ny Frydenlund barneskole.
-
Rakkestad kulturskole kan få mer heder
Rakkestad Kulturskole er nominert til ArchDaily Building of the Year Awards. Fra Norge er det nye Nasjonalmuséet og IDDIS Grafisk museum nominert sammen med kulturskolen.
-
- Vi har varslet at vi går inn i krevende tider
2022 ble det nest beste året i Moelvens historie, men det vil likevel bli husket som et krevende år.
-
Gjenbruker tunnelslam i E39-prosjekt
Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode ut på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes.
-
Consto vant bruprosjekt på RV70
Consto Anlegg Midt AS er tildelt oppdraget med bygging av Elverhøybrua på riksveg 70 i Sunndal kommune i Møre og Romsdal.
-
Øk sikkerheten med riktige vinterdekk
Utfordrende værforhold med mye snø og vind på fjelloverganger og dalstrøk, har skapt store utfordringer for vogntog som ikke er godt nok skodd for slike forhold.
-
Øver tunnelsikkerhet i Fløyfjelltunnelen
Statens vegvesen og nødetater øver i Fløyfjelltunnelen 7. februar. Tunnelen blir stengt tre timer på kveld og natt.
-
Ett skritt nærmere nytt Tøyenbad
AKTUELLE PROSJEKTER: Råbygget i stål og betong til det nye Tøyenbadet er ferdig, og Oslo kommune har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å bygge et nytt hovedbad i Oslo.
-
Omfattende sensorovervåking på Lambertseter stasjon
Cautus Geo overvåker T-banesporet på Lambertseter stasjon der OBOS skal bygge boliger. – Det handler om sikkerhet for reisende og togene, sier Svein-Ole Sjøtun i Sporveien.
-
Granåsen klar til bruk
Med NCCs ferdigstillelse og overlevering av storbakke og normalbakke 21.desember, er bakkene i Granåsen Idrettspark i Trondheim klare for å tas i bruk. Onsdag var det prøvehopping av det norske hopplandslaget.
-
Hvem har Nord-Norges beste lærling?
Nord-Norges beste tømrerlærling og Nord-Norges beste betonglærling skal kåres, kanskje er det din bedrift som har årets vinner i lære?
Stilling ledig
-
HMS- og Kvalitetssjef
Søknadsfrist: 03.02.2023
Sted: Oslo
Tittel: HMS- og Kvalitetssjef -
Vi søker dyktig sjåfør kl. C
Søknadsfrist: 12.02.2023
Sted: Bergen
Tittel: Sjåfør kl. C -
Teknisk selger VVS søkes til Tromsø
Søknadsfrist: 05.02.2023
Sted: Tromsø
Tittel: Teknisk selger VVS -
Norges eldste rørgrossist ser etter ny sjåfør / butikk-lagermedarbeider i Svolvær. Søk da vel!
Søknadsfrist: 12.02.2023
Sted: Vågan
Tittel: Sjåfør/butikk-lagermedarbeider -
Kreativ og allsidig Markedskoordinator
Søknadsfrist: 15.02.2023
Sted: Lillestrøm
Tittel: Markedskoordinator -
Er du nysgjerrig og glad i å jobbe i et dynamisk miljø? KANFA søker dyktig mekanisk ingeniør
Søknadsfrist: 12.02.2023
Sted: Lysaker
Tittel: Mekanisk Ingeniør -
Vil du lede EICT-arbeidet til en av markedets dyktigste EPC-aktører?
Søknadsfrist: 12.02.2023
Sted: Lysaker
Tittel: EICT Lead / Senior elektroingeniør -
Vil du bringe nye anleggsprosjekter til virkeligheten?
Søknadsfrist: 12.02.2023
Sted: Oslo
Tittel: Kalkulatør, Avd. Øst -
NCC Civil Øst søker nå en tilbudsleder på Alnabru
Søknadsfrist: 12.02.2023
Sted: Oslo
Tittel: Tilbudsleder, Område Oslo -
Forretningsorientert produktsjef
Søknadsfrist: 01.02.2023
Sted: Langhus
Tittel: Produktsjef -
Konsmo Fabrikker søker prosjektselger
Søknadsfrist: snarest
Tittel: Prosjektselger avd. Øst -
Tar du utfordringen ?
Søknadsfrist: 30.01.2023
Sted: Drammen
Tittel: Salgsansvarlig Prosjekt -
Apurgo søker dyktig og engasjert KAM Teknisk salg Øst
Søknadsfrist: Snarest
Sted: Trondheim
Tittel: KAM Teknisk salg
Mest leste
Produktnyheter
-
Lanserer regnbuefarget tørrbetongsekk
Som en del av Finjas fortsatte sosiale bærekraftsarbeid vil selskapet om kort tid tilby sin Tørrbetong B30 i en regnbuefarget sekk. -
Bostik lanserer One Flooring Range
Bostik utvider nå sin systemtenkning rundt gulvlim og spesialtape til også å omfatte primere, gulvsparkel og tilbehør. -
Lanserer mur- og pussmørtel med innebygget karbonvask
Med den nye kombinasjonsmørtelen er Finja et skritt nærmere et helt klimapositivt bygg og produktet bidrar til å gjøre tegl- og pusskonstruksjonen enda mer attraktiv. -
Røros Produkter lanserer 3D-konfigurator
Menneskene bak Røros Produkter er spesialister på produksjon av kildesorteringsløsninger og utendørsmøbler. Nylig lanserte de en 3D-konfigurator, åpen for alle som vil utforske produktseriene. -
Nytt SmartTouch betjeningspanel fra ABB
ABB lanserer nytt SmartTouch betjeningspanel med 10 tommers skjerm, som gir super visualisering og en mengde funksjoner. -
Swedoor lanserer STORM - ytterdør som tåler ekstremvær
Swedoor lanserer STORM, en ytterdør utviklet for å stå imot stadig mer ekstremt vær i Norge og Norden. -
Anvendelige AF-kontaktorer fra ABB
Kontaktorene i AF-serien består av produkter av høy kvalitet, som typisk brukes i industrien, til motorstarting eller elektrokjeler, men de kan også brukes til styring av lys, elbillading, sikkerhetssystemer og til mange andre områder. -
Lanserer beregner for karbondioksidsparing
Finja ønsker å inspirere til et mer bærekraftig valg av byggematerialer og lanserer nå et nytt digitalt verktøy som beregner karbondioksidbesparelsene ved valg av et av selskapets ECO-produkter. -
Multifunksjonell trådløs xComfort-trykknapp
Den populære xComfort-serien til Eaton har nå utvidet sortimentet av trådløse brytere med en multifunksjonell trykknapp. -
ABB lanserer SoftsterterCareTM serviceprogram
SoftsterterCareTM serviceprogram gjør igangkjøring av mykstartere enkelt, ved å koble PSE eller PSTX mykstartere til PC med en USB-kabel. -
Samarbeider om gipsplate med lavt klimaavtrykk
Gipsplaten Norgips Standard ECO oppnår 68 % reduksjon i klimautslipp gjennom 100% fornybar energi. ECO-platene kan leveres med kjøretøy som går på biodrivstoff, noe som ytterligere bidrar til å få ned utslippene. -
Talgø lanserer ny MøreRoyal-kledning
Etter lang tids utvikling er Talgø klare for å lansere et nytt og unikt royalprodukt. Produktet som kalles MøreRoyal kledning 2.0 er en royalkledning i klasse D, grundig testet og dokumentert ved akkrediterte testlaboratorium. -
The Cable: Lav energi og høy gulvvarme
På Vøyenenga i Bærum oppføres det nå en ny enebolig over tre plan. Her legger montør Jørgen Karlsrud og lærling Jesper Gravermoen Jensen fra Brødrene Helgesen i Hønefoss aluminiumkabelen «The Cable» fra Varmecomfort på armeringsnett før innstøping i grunnmur. -
Teglgigant sørger for optimalisering av fremdrift og økonomi med ny løsning
Nye arkitektoniske muligheter, rask montering og rikelig mulighet for gjenvinning. Ifølge Wienerberger er fordelene med å velge bekledningstegl mange. Spesielt nå som teglprodusenten er på banen med et helt nytt monteringssystem som sikrer effektiv fremdrift og god totaløkonomi. -
Sammen om E-TAK
E-TAK er et nytt og innovativt samarbeid mellom Lett-Tak Systemer, Isola Solar og TGN Energy. Samarbeidsprosjektet kan bidra til å løse energikrisen for bedrifter. -
Steni lanserer Colour Reuse
Nå har Steni AS, Norges eneste produsent av fasadeplater, utviklet Steni Colour Reuse – et sett med standardiserte fasadeplater som setter ombruk i system.
Bransjekommentar
-
Spenstige planer innen skolebygg
BRANSJEKOMMENTAR: Kommuner og fylkeskommuner over hele landet satser kraftig innen skolebygg, viser tall innhentet fra prosjektdatabasen Byggfakta SMART. -
Hvordan styrke sirkulærøkonomi i byggenæringen?
BRANSJEKOMMENTAR: - Regjeringen bør ta disse tre grepene om de ønsker å styrke sirkulærøkonomi i byggenæringen. -
- Hvorfor har ikke alle lavkarbonbetong som standard?
FAGARTIKKEL: Vi skal kutte 55% av klimagassutslipp innen 2030 og karbonfangst går saktere enn forutsatt. Men hvorfor gjør vi ikke som med palmeolje, skifter ut standard uklassifisert betong med noe bedre? -
- Leilighetsnormen har feilet
KRONIKK: - Leilighetsnormen har feilet på målet om å øke andelen småbarnsfamilier, og har i stedet utløst en sterk vekst i andelen kjøpesterke par uten hjemmeboende barn. -
Manglende vintervedlikehold - en systemsvikt?
KRONIKK: - Et vintervedlikehold som nå fremstår som en beredskap på sparebluss, er ingen tjent med. Det ødelegger menneskeliv. -
- Boligeiere må tenke klima i to dimensjoner
KRONIKK: Boligen er det mest verdifulle mange av oss eier. Men den vil kunne koste oss dyrt. Klimaendringene sørger for det. -
Se til Skien!
BRANSJEKOMMENTAR: Hvis vi får løst opp i noen grunnleggende barrierer for energieffektivisering, slik Skien og andre kommuner har gjort, kan vi spare den enkelte strømforbruker og samfunnet for store summer. -
- Vanskelig å forstå regjeringens passivitet
BRANSJEKOMMENTAR: Budsjettinnstillingen fra energikomiteen på Stortinget denne uken viderefører strømstøtteordningen på 44 milliarder kroner. Samtidig bevilges det bare knapper og glansbilder til energieffektiviserende tiltak. -
- Løvik tar feil på fire av fire påstander
BRANSJEKOMMENTAR: - Statens vegvesen må gjøre som politikerne sier når vi planlegger kryssing av Romsdalsfjorden. Når Vegvesenet planlegger nye veger, bruker vi vegnormalene. -
- Er prestisje viktigere enn næringsfrihet?
BRANSJEKOMMENTAR: - Små og mellomstore bedrifter i byggenæringen rundt om i hele landet med egne fagarbeidere og lærlinger, settes nå i spill. -
- Hvordan blir byggeaktiviteten i din kommune?
Byggfakta presenterer nå en ny prosjektrapport, hvor vi tar pulsen på norske kommuners fremtidige bygg- og anleggsplaner. -
- Ikke utsett planlagte investeringer
BRANSJEKOMMENTAR: Byggenæringens Landsforening, BNL, vil med dette oppfordre kommunene til å bidra til å opprettholde arbeidsplasser som nå er fare, i lys av en krevende økonomisk situasjon.
Nyttekjøretøy
-
Øk sikkerheten med riktige vinterdekk
Utfordrende værforhold med mye snø og vind på fjelloverganger og dalstrøk, har skapt store utfordringer for vogntog som ikke er godt nok skodd for slike forhold. -
Mesta mestsatsende på elvarebiler
Mesta har kjøpt 60 varebiler av VW ID.Buzz. Ingen har gått til innkjøp av flere i Norge. -
Glencore Nikkelverk prioriterer utslippsfri transport
I daglige transporter mellom Glencore Nikkelverk i Kristiansand og havna i byen settes det nå inn to Volvo FH Electric. Dette er en investering på om lag 7 millioner kroner. -
- Rot er tidstyveri
- Rot i verktøy og materiell er en tidstyv for mange håndverkere, mener eksperter på servicebiler. Nå skal det bli lettere å finne lokal hjelp til å innrede smart. -
Ford Pro og Deutsche DHL Group samarbeider
Ford Pro og Deutsche Post DHL Group har underskrevet en intensjonsavtale for å øke bruken av elektrifiserte varebiler i den globale varetransporten. -
Heder til nye ID.Buzz Cargo
ID. Buzz Cargo ble under varebilmessen i Hannover nylig tildelt den prestisjetunge prisen "International Van of the Year 2023". -
RCA BIL åpner Europas største varebilsenter
Denne uken åpner RSA BIL Varebilsenter sin Megastore på Ensjø i Oslo. Dette blir det største av sitt slag i Europa, og vil tilby et bredt spekter av varebiler fra Maxus, Isuzu og BYD. -
Dobler omsetningen tross tredoble strømpriser
– Hittil i år har vi doblet omsetningen på dekk- og felgleveranser til nyttekjøretøy. Også veksten i privatbilistmarkedet er økende. Riset bak speilet er økte strøm- og fyringskostnader på ca. 300 000 kroner i året, sier daglig leder Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm. -
Rockwool satser på klimavennlig transport
Med to nye biogassbiler vil disse kjøretøyene erstatte 60 prosent av leveransene av Rockwool isolasjon fra fabrikken i Moss til Oslo sentrum med mer klimavennlig transport. -
Pilotprosjekt for verktøysporing
Ford Pro har gjennomført et pilotprosjekt med en ny teknologi som gjør at du til enhver tid vet om du har fått med deg verktøy og annet utstyr tilbake i bilen etter endt arbeidsdag. -
Introduserer Supervan og Very Gay Raptor
Flere banebrytende Ford Performance-versjoner av deres markedsledende nyttekjøretøy skal virkelig ta årets Goodwood Festival of Speed med storm. -
Fornyer Maxus e-Deliver
Knappe to år etter el-varebilen e-Deliver 3 ble lansert for det norske markedet, kommer el-varebilen nå i ny utgave. -
Ford Transit Custom blir helelektrisk
Ford tok i dag nok et stort og viktig skritt på veien mot en helelektrisk fremtid da Ford Pro avslørte de første detaljene om den nye helelektriske E-Transit Custom. -
E-Transit er på vei
Nå er de første Ford E-Transit i ferd med å bli levert ut til norske kunder. Bare i løpet av sommeren vil flere hundre av det nye helelektriske og klasseledende nyttekjøretøyet ha ankommet Norge. -
Helelektrisk satsing fra Ford
Ford Pro avduker sitt andre helelektriske nyttekjøretøy for europeiske kunder den 9. mai 2022. -
Isuzu toppet salgslistene i mars
Isuzu er Norges mest solgte pickup foran Toyota Hilux og Ford Ranger i mars, med en markedsandel på 35 prosent.