Aktuelt

Heder for design- og arkitekturprosjekt

Bewi Energy én av 17 mottakere av DOGA-merket i år. Foto: Maren Knudsen

Disse 17 prosjektene mottar DOGA-merket for design og arkitektur i år.

Utmerkelsen deles ut torsdag 11. mars i en direktesendt prisseremoni i regi av Design og arkitektur Norge (DOGA), på doga.no fra kl. 14.00.

DOGA-merket for design og arkitektur har vært delt ut siden 1965 og er en årlig pris som gis til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og arkitektur.

– Vi har en stolt design- og arkitekturhistorie i Norge – og det vi gjør med denne prisen er å løfte frem de aller beste. Årets vinnere har skyhøy faglig kvalitet og viser frem den imponerende nyskapingen som skjer over hele landet. Her er det virkelig mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

Nygaardsplassen i Fredrikstad mottar DOGA-merket. Foto: Kyrre Sundal

I år er det i alt 17 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til sju mottakere av DOGA-merket nykommer. Senere i ettermiddag blir det offentliggjort hvem som mottar den aller gjeveste utmerkelsen, DOGA Hedersmerket.

Også Kolonial.no får DOGA-merket i år. Foto: Åsmund Holien

Skavlan: – Grunn til fremtidsoptimisme
Jenny Skavlan leder årets prisseremoni. Hun mener den kreativiteten og skaperkraften som årets mottakere viser, gir grunn til fremtidsoptimisme i en samtid preget av pandemi og nedstengning.

– Vinnerprosjektene er ikke bare nydelige, vakre og imponerende, de viser også at bærekraft ikke er en uoppnåelig drøm, men mulig å få til i praksis. Jeg som til daglig jobber med design, innovasjon og bærekraft synes det har vært utrolig inspirerende å lære om prosjektene som får DOGA-merket, sier Skavlan.

Grønnere og mer effektiv beskyttelse
Blant årets mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur finner vi Hamarvik-produsenten Bewi Energy. De har tatt tak i en stor miljøutfordring i olje- og gassbransjen. Hvert år kaster bransjen nemlig 100 000 tonn med såkalte «protectorer». Dette er en plasthette som beskytter rørgjenger under transport.

Dette ønsket Bewi Energy å gjøre noe med. Sammen med EGGS design har de derfor utviklet en universal beskyttelseshette som passer til alle gjengemønstre, og som derfor beskytter gjengene uavhengig av patent. Dermed kan antall hettestørrelser kuttes fra dagens 1000 til i underkant av 50.

Bewi Energy jobber også for å få på plass et system for gjenbruk og resirkulering. Dette kan skje gjennom en abonnementsmodell, der kundene kan abonnere på hetter fremfor å kjøpe dem som et engangsprodukt.

Hettene, som har fått navnet Bewi Smart Protector, er et resultat av en omhyggelig, tverrfaglig designprosess, og byr på en rekke tekniske nyvinninger. Blant annet har hettene håndtak og et ergonomisk design som gjør at monteringstiden synker fra rundt ett minutt til bare noen sekunder.

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Bewi Energy for å ta tak i et usynlig, men enormt miljøproblem.

«Bewi Smart Protector er kanskje det motsatte av flashy design, men strålende er det like fullt. Det er godt sett, smart tenkt og solid utført. Alt tyder på at dette vil bli en kommersiell suksess i en olje- og gassindustri som skriker etter løsninger som kan redusere både klimaavtrykk og kostander. Dette er innovativ industridesign av ypperste klasse med en solid forretningsmodell i ryggen. Med andre ord akkurat det Norge trenger,» står det i jurykjennelsen.

En digital kundereise i koronaens tid
Da 10 gründere gikk sammen om å stifte Kolonial.no tilbake i 2013, var det få som hadde tro på selskapet. I dagligvarebransjen ble de sett på som en kuriositet – en modig, men ufarlig konkurrent til de etablerte kjedene. Men den lille oppkomlingen vokste seg større og større.

Etter to års drift lå omsetningen på 75 millioner kroner. Etter fem år hadde den økt til nær 800 millioner. Så kom koronakrisen, og plutselig satt hele Norge og bestilte matvarer på nett. Da fikk Kolonial.no virkelig betalt tilbake for den enorme innsatsen selskapet har lagt ned i å designe en kundereise som løfter dagligvarebutikkenes hyller inn i den digitale verden.

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser Kolonial.no for å være modige og nytenkende i kampen mot dagligvarebransjens kjemper.

«Kolonial.no er et svært godt eksempel på hvordan god designledelse skaper verdier. Ved å konsentrere virksomheten om kundeopplevelsen i alle ledd, står de bak en nyskapende forretningsmodell som er blitt skole for de etablerte aktørene i dagligvarebransjen,» står det i jurykjennelsen.

Juryen lar seg imponere av hvordan tjenesten får mange kunder til å spise sunnere, spare tid og penger og unngå unødvendige impulskjøp. Gode rutiner fører også til mindre matsvinn hos Kolonial.no. Å få dagligvarer levert på døra reduserer også bilbehovet hos kundene. Kolonial.no bruker dataanalyse for å finne den mest effektive leveringsruten og har dessuten planer om å fase ut alle fossilbiler innen fem år.

Ville løfte Fredrikstad sentrum
På slutten av 1890-årene besto området rundt Nygaardsplassen av tradisjonelle byhus med parseller som strakte seg ned til elvebredden. På 1970-tallet ble mye av den gamle bebyggelsen revet og erstattet med modernistiske næringsbygg. Bylivet forsvant – plassen døde.

Dette ønsket den lokale eiendomsutvikleren Cityplan å gjøre noe med. Sammen med Mad arkitekter har de skapt et forbildeprosjekt der visjonen er å løfte hele Fredrikstad sentrum. Ved å satse på gode byrom med torg og møteplasser, men også smug, kriker og kroker, har utviklerne laget en mer attraktiv plass.

Det har innbyggerne i Fredrikstad fått med seg. Tidvis myldrer det med mennesker, og mange gårdeiere i området har blitt inspirert til å ruste opp eiendommene sine. Slik får prosjektet positive ringvirkninger i resten av byen.

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser eiendomsutvikleren og arkitekten for å ha gjennomført et solid stykke byreparasjon i plankebyen.

«Cityplan og Mad arkitekter har lykkes med å skape et flott urbant gulv med gode møteplasser og vennlig arkitektur. Samtidig har de våget å passe inn, i stedet for å insistere på å stikke seg ut. Vi vil applaudere de gjennomtenkte materialvalgene og hvordan prosjektet er gjennomført med stor respekt for det eksisterende,» står det i jurykjennelsen.

Juryen mener det er modig å satse på klassisk byggeskikk og kortreiste materialer i modernismens tidsalder.

«Nygaardsplassen i Fredrikstad er et modig prosjekt som utfordrer det rådende paradigmet innenfor arkitektur og byfornyelse. De omfavner tradisjonell arkitektur som en verdi i seg selv og skaper med dette et sted folk gjenkjenner og har lyst til å være,» skriver juryen.

Verktøy for verdiskaping
DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, og kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger med positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

Design og arkitektur Norge (DOGA) er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for grønn omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)