Jordnær miljøforkjemper

 
Jordnær miljøforkjemperBildet: - Jeg skjønner godt at vindkraft ikke alltid er i samsvar med naturvern, men vi må klare å ha to tanker i hodet samtidig, sier Torbjørn Johannson. Foto: Trond Schieldrop
PROFILEN: I løpet høsten 2021 åpner ASKO sitt nye regionlager i Sande. Planene er å kjøre en autonom drone/ferge mellom Moss og Holmestrand spesialtilpasset for el-lastebiler til regionlageret.

Av Trond Schieldrop

Styreleder og deleier Torbjørn Johannson (72) og hans medarbeidere i ASKO er opptatt å etterleve sine ambisiøse miljømål. Innen 2026 skal ASKO bli et nullutslippsselskap med fornybare energiløsninger som standard.
– Vi kan ikke hvile på laurbærene, men stå miljøløpet fullt ut, påpeker han.

Fra tidlig morgen til sen ettermiddag arbeider han med veivalg, mål og prioriteringer. Arbeidstempoet krever at han er i fysisk og psykisk god form. Nok søvn, riktig kosthold, fysisk fostring og naturopplevelser, er viktige elementer for å holde koken til en til en godt voksen mann.

Evighetsperspektiv

– Rent billedlig har ASKO 160 års bedriftshistorie bak seg og et evighetsperspektiv foran seg. Skal vi oppnå evighetsperspektivet, må vi gjøre noe med alle våre miljø- og klimautfordringer. Vi skal produsere like mye ren energi som vi forbruker og unngå klimautslipp i egen verdikjede. Det omfatter nullutslipp på våre laste- og distribusjonsbiler, kontroll på plast- og matavfallet samt ivareta integrering og mangfold. ASKO er også i førersetet med bruk av biodrivstoff, vindkraft, el-lastebiler og el-ferger, sier Johannson til Byggfakta,

Nullutslipp med hydrogen- og batterikapasitet

– For 10-15 år siden begynte vi arbeidet med å kartlegge våre utslipp. Målet var å stoppe forurensningen med rent drivstoff og energi. I 2009 fikk vi verdens første bioetanolbil, og i dag har vi 100 000 kvm med solceller på tak, syv vindmøller og ytterligere tre under bygging. I 2021 regner vi med å ha 50 elektriske- og hydrogen lastebiler og i 2022 forhåpentligvis 75 elektriske lastebiler, sier Johannson, som regner med at ASKO innen 2026 skal ha nullutslipp på sine lastebiler.
– Utfordringen er at el-lastebilene ikke er satt i serieproduksjon. Selv om vi internasjonalt er en liten dagligvarebedrift, er vi kommet lengst i innføring av miljøteknologi. Vi samarbeider med bilprodusenten Scania, men er også i dialog med Volvo, MAN, Mercedes, Hyundai og Tesla for å sikre oss tilgang på den beste batteriteknologien og hydrogenelektrisiteten.

Ingen serieproduksjon av el-lastebiler

– Produksjonen av el-lastebiler går for sakte og fortsatt er de fleste produsenter på pilotstadiet. Resultatet er at vi beveger oss i sakte fart bort fra fossiltidsalderen. Kodak er et skrekkeksempel på hva som skjer hvis man ikke henger med i tiden. Selskapet trodde de kunne overleve med sin analoge billedteknologi og droppet å satse digitalt. Som kjent ble det selskapets undergang.
– Hvis det kun er ASKO og noen få andre selskaper som etterspør ny og miljøvennlig teknologi på verdensbasis, er det forståelig at bilprodusentene vegrer seg med å sette elbilene i serieproduksjon. Dagligvarebransjen, som er storbrukere av lastebiler, må gå i seg selv. Så lenge etterspørselen etter ellastebiler er lav, er grunnlaget for å produsere dem begrenset.

Oppvekst

Torbjørn er født og oppvokst i Oslo. Han tok siviløkonomutdannelse på Norges Handelshøgskole i Bergen og har hatt sommerjobber på ASKOs lager i Oslo før han begynte å stige i gradene. I flere år jobbet han med engros- og detaljhandel i USA og med foredling og markedsføring av kaffe i Tyskland. Han har også drevet med råkaffe i Kenya og Brasil.
– Fagutdanningen min var innen kaffe fordi ASKO er storprodusent av kaffe med merkene Evergood og Ali. I dag har andre dyktige medarbeidere hos oss ansvaret for vår kaffevirksomhet. 

Hele dette profilintervjuet kan du lese i NYE Byggfakta nr. 2, som snart er ute hos abonnentene.

Ikke abonnent på Nye Byggfakta? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement, eller tegn ditt abonnement her

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår