Aktuelt

Klarsignal fra ESA

Bildet: Byggingen av den nye flyplassen har en kostnadsramme på 3,3 milliarder kroner. Den skal erstatte flyplassen på Røssvoll, en mil utenfor Mo i Rana. Illustrasjon: Nordic Office of Architecture

ESA har nå offisielt godkjent finansieringen av ny flyplass i Mo i Rana. Neste ledd i prosessen blir å annonsere hvilken hovedentreprenør som har vunnet anbudskonkurransen og får oppdraget med å bygge lufthavnen.

Torsdag 23. juni konkluderte ESA offisielt med at finansieringen av ny flyplass i Mo i Rana er i tråd med EØS-avtalens regler for statsstøtte. Rollen til ESA er nettopp å avklare at land innenfor EØS ikke driver ulovlig statsstøtte.

Dermed kan Avinor inngå kontrakter med entreprenører og entrepriser, og selve byggingen kan starte.

– Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Godkjenningen er helt avgjørende å ha på plass for at vi kan skrive under byggekontrakter med entreprenører og sette i gang selve byggearbeidet. Det har vært en lang prosess, men med godkjenningen i boks kan vi gå videre i prosjektet, sier konserndirektør i Avinor, Abraham Foss.

Første spadetak

Neste milepæl i prosjektet er å inngå entreprisekontrakter og oppstart av forberedende arbeider.

– Første spadetak er ikke langt unna, som vil bli helt sentrale forbedrende arbeider, før det store anleggsarbeidet kan komme i gang.

Ambisjonen er at den nye flyplassen nord for Mo i Rana skal stå klar i 2025.

– Vi ser frem til å ta fatt på arbeidet knyttet til bygging av den nye flyplassen, i tett samarbeid med Rana kommune, Polarsirkelen Lufthavnutvikling og Samferdselsdepartementet. Dette kommer til å bli en topp moderne lufthavn, og det er utrolig gøy å kunne være med å utforme den fra start, sier Foss.

Et spleiselag

Byggingen av den nye flyplassen har en kostnadsramme på 3,3 milliarder kroner. Den skal erstatte flyplassen på Røssvoll, en mil utenfor Mo i Rana.

I fjor ble det klart at staten vil bidra med 2,7 milliarder til prosjektet. Forutsetningen var et spleiselag mellom stat, kommune og lokalt næringsliv.

Kommunen bidrar med 450 millioner, mens lokalt næringsliv og private givere bidrar med 150 millioner kroner. Neste ledd i prosessen blir å annonsere hvilken hovedentreprenør som har vunnet anbudskonkurransen og får oppdraget med å bygge lufthavnen.

– Vi ser frem til å skape den nye flyplassen sammen med lokalsamfunnet. Det blir en ny, effektiv lufthavn som skal styrke infrastrukturen i regionen, avslutter Foss.