Med tiltakspakke til markedet

 
Med tiltakspakke til markedetAnleggsarbeider på E6 Kvål-Melhus i Trøndelag i regi av Nye Veier. (Foto: Nye Veier).
Nye Veier går i dialog med entreprenør- og rådgiverbransjen for å legge til rette for en rekke tiltak som skal sørge for å bedre likviditeten til leverandørene. – Vi er tjent med leverandører som er sterke og oppegående etter krononakrisen, sier adm. direktør Anette Aanesland.

E6 over Kvænangsfjellet er en strekning som i vår legges ut i markedet.

Nye Veier har normal drift, og holder framdriften i pågående konkurranser. Utbyggingsprosjektene er stort sett i rute og anleggsdriften går foreløpig tilnærmet som normalt. Nå skal selskapet legge til rette for tiltak som skal avhjelpe situasjonen mange entreprenører og rådgivere opplever som svært dramatisk, med kansellerte kontrakter, en anstrengt markedssituasjon og konkursfare.

Tiltak

- Vi sikrer at pågående konkurranser gjennomføres og at kontrakter signeres. I dag signerte Nye Veier og AF Gruppen en veikontrakt med en ramme på ca. fire mrd. kroner. Vi skal også fullføre pågående konkurranser for å sikre at kontraktene signeres og ikke forskyves ut i tid, forklarer administrerende direktør Anette Aanesland i en pressemelding.

Nå ønsker ledelsen i Nye Veier møter med entreprenørene og rådgiverne som samarbeider med selskapet. Her er «menyen» av tiltak som kan være aktuelt å tilby:

•             Kortere betalingsfrist

•             Forskuddsbetaling

•             Betale ut innestående

•             Gi lengre tidsfrister

Mindre kontrakter

Nye Veier forutsetter at tiltakene også kommer underentreprenører til gode. Aanesland forklarer at det også kan bli aktuelt å splitte opp det som i utgangspunktet ville vært store kontrakter, i flere mindre.

- Vi vurderer dette fordi vi ser et marked her hjemme som opplever dramatiske tider. Da er vårt svar å komme aktørene i møte, blant annet med en tilpassing av kontrakter, sier Aanesland.

Tempo

Nye Veier vil i tillegg sette fart i arbeidet med nye konkurranser på strekninger der finansieringen er sikret. Også her kan det ligge til rette for, i Nye Veier-sammenheng, mindre kontrakter.

- Det er viktig å sikre at planlagte konkurranser kommer ut i markedet. De konkurransene som allerede er annonsert bør i så stor grad som mulig sendes ut i markedet til angitt tid. For oss som byggherre er det viktig at det er et fungerende marked til stede også etter at koronaviruset ikke lenger preger hverdagen vår, forklarer Aanesland.

Det gjelder også arbeidet med eksempelvis reguleringsplaner. Nye Veier vil inngå rammeavtaler med rådgiverne for å spare tid.

- Hensikten med en slik rammeavtale er å sikre at vi får gode team som kan gjennomføre reguleringsplaner – uten å måtte ha en ny konkurranse for det enkelte oppdraget, for eksempel reguleringsplaner. I disse koronatider er det viktig å holde hjulene i gang – også for rådgiverne, avslutter Aanesland.

Fakta:

•             Nye Veier har syv kontrakter under bygging – alle går stort sett som planlagt

•             Tre konkurranser går som planlagt: E18 Langangen-Rugtvedt, E6 Storhove-Øyer og E6 Moelv-Roterud

•             E6 Kvænangsfjellet – ut i markedet i mai

 

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår