Aktuelt

– Myndighetene skygger for sola

Bildet: – I Sverige håndterer de ti ganger så store solcellevolumer som i Norge. Nå bør alt ligge til rette for å øke vekstvolumene her til lands, sier administrerende direktør Thor Christian Tuv i Solenergi FUSen AS. Foto: Solenergi FUSen

– Ventetida er lang for å få montert solcelleanlegg. Det er på tide at regjeringen slipper solkrafta løs, slik at utbyggingen umiddelbart når nye høyder, sier administrerende direktør Thor Christian Tuv i Solenergi FUSen AS.

Av Trond Schieldrop

– I solbransjen rekrutterer vi hele tiden nye medarbeidere for å ta av etterspørselen. Nå har også mange installatører i elektrobransjen begynt å montere solcelleanlegg. I Sverige håndterer de ti ganger så store solcellevolumer som i Norge. Nå bør alt ligge til rette for å øke vekstvolumene her til lands. Vi klarer ikke å få til dette over natta uten at flere regulatoriske hindringer fjernes, slik at større takarealer kan bygges ut omgående, sier Tuv til Byggfakta.

– Handlingslammet regjering

– Ifølge Multiconsult kan solkraft teoretisk sett bli langt større enn vannkraft i Norge med 200 TWh. Det tekniske potensialet for solkraft er langt større enn dagens prognoser for ny kraftproduksjon. På den kommersielle siden vil utbyggingen skyte fart, sier Tuv som deler fullt og helt Multiconsults analyse.
– Regjeringen har vært mer eller mindre handlingslammet i valg av treffsikre energitiltak. De sverger til havvind og oppgradering av vannkraftanlegg. Det er på tide at regjeringen slipper solkrafta løs slik at utbyggingen umiddelbart når nye høyder. Når det gjelder vann og vind vil det ta 10 år med utredninger før utbyggingen kan starte. I solkraftbransjen jobber vi med lysets hastighet. Det som tar tid, er å få på plass riktige reguleringer og beslutninger, understreker Tuv.

Deling av strøm

– Hva må gjøres for å få dem på plass?

– Reglene må være slik at det er lov å dele strøm i bygg og med naboer. Dernest må det være lov å levere solstrøm og få den tilbake uten å bli straffet med avgifter og nettleie. Våre største kunder ønsker å bygge ut mer og større dersom reguleringene fjernes. Det krever at myndighetene endrer lovverket slik at solcelleanlegg på tak- og fasader prioriteres. Solkraftanlegg kan bygges ut raskt uten store naturinngrep. Myndighetene har ikke gjort noe med reguleringene siden 2016. Innen 1. januar 2023 bør de klare å gjøre noe med dem ellers vil dagens strømmangel vedvare. Kravet må være umiddelbar utbygging av solkraft, understreker han.
Ventetida for å få et solkraftanlegg er i privatmarkedet på 12 måneder. 
– I bedriftsmarkedet er det også ventetid, men her bygges takflatene stykkevis og delt. Regelverket setter begrensing for å bygge ut hele taket med solcellepaneler. Derfor trengs det nye regler for solkraft slik at husholdninger og bedrifter ikke straffes. Skal vi få bukt med energikrisen i Norge er dette eneste farbare veien å gå, sier Tuv.

Ekspansiv miljøsatsing

– Solkraft er en viktig del av Møller gruppens ekspansive miljøsatsing. Det sier daglig leder Erik Gjellan hos Møller Bil på Hvam. 
Ettersommeren 2021 ble de første solcellepanelene montert. De har en årlig strømproduksjon på 25 prosent av anleggets årlige strømforbruk. Så langt har Møller gruppen montert solcelleanlegg på Møller Bils anlegg i Stavanger, Bergen, Romerike, Trondheim og Møller Medvind Arena på Alnabru. Solenergi FUSen AS har hatt ansvaret for installasjonen av solcellepaneler både hos Møller Bil på Hvam og i Trondheim. Nå utredes også anlegget i Asker og Bærum for tilsvarende anlegg. 
– Vi har gjennomført flere energieffektive tiltak for å fremstå med en klar miljøprofil, sier Gjellan videre.

Reduserer strømforbruket

– Møller Bil på Hvam har de siste fem årene sett på forskjellige energieffektive løsninger. Det startet med ladetrær – en ide unnfanget av Møller Mobility Group. Vi spant videre på ideen og valgte å oppgradere bygningsmassen som ble oppført i 1985. Vi startet med utskiftning av gammel konvensjonell belysning til LED. Utvendig har vi montert 48 ladestasjoner som en konsekvens av at bilparken går mer bort fra fossile til helelektriske biler. Vi har lastebalansert laderne for å unngå store topper i strømnettet. I 2021 monterte vi solceller på tak. Nå installerer vi luftgardiner over alle porter for å unngå kulderas om vinteren, sier Gjellan. 

Flere oppgraderinger

Han understreker at Møller Bil Hvam på langt nær er ferdige med sine energioppgraderinger. 
– Målet er bli A-klassifisert. Nå gjenstår utskifting av friskluftanleggene på tak, montering av nye vinduer og etterisolering av bygningskroppen, sier Gjellan. 
Han kan fortelle at selskapet har et tett samarbeid med Møller Eiendom om sine miljøambisjoner. 
– Vi vurderer også batterilagring slik at vi kan lagre energi på tider av året når strømkostnadene er skyhøye. Vi har ennå ikke tallfestet hvor stort energisparepotensialet for hele gruppen blir, men både Møller Mobility Group og våre eiere ser nå på bærekraftpotensialet i alle våre anlegg, sier han.

Skyhøye strømpriser

Med skyhøye strømpriser over deler av Norge er det viktig at både næringsliv og forbrukere reduserer strømforbruket. 
– De galopperende strømprisene har selvsagt forsterket behovet for energieffektive tiltak hos oss. Montering av solcelleanlegget på Hvam skjedde på riktig tidspunkt. Nå jobber Møller Mobility Group aktivt med å berede grunnen for installering av solcelleanlegg på resten av våre anlegg i Norge. 

Bildet: – Solkraft er en viktig del av Møller gruppens ekspansive miljøsatsing, sier daglig leder Erik Gjellan hos Møller Bil på Hvam. Foto: Møller Bil