- Nå må vi jobbe på tvers

 
- Nå må vi jobbe på tversBildet: Prosjektutvikler Tharan Fergus i Vann og avløpsetaten i Oslo kommune (t.h) og presidenten i Tekna, Lise Lyngsnes Randeberg, hadde klare meninger om nødvendigheten av samarbeid på tvers av faggrupper og etater for å håndtere kommende klimautfordringer og overvannsproblematikken i norske byer. (Foto: Odd Borgestrand)
Prosjektutvikler Tharan Fergus i Vann og avløpsetaten i Oslo kommune ble betegnet som en VA-nerd under Fagdagene i regi av Tekna og NTNU i Trondheim onsdag.

Av Odd Borgestrand

Det er en karakteristikk hun lever godt med.  Hun mener samarbeid på tvers av fag og etater er nøkkelen for å lykkes med klimautfordringer og håndtering av ekstrem-nedbør.

Oversvømmelse i byer er en realitet med jevne mellomrom, men noe entydig og godt svar på «hvor sitter proppen» kom aldri fram da et ekspertpanel bestående av politikere, forskere, finans- og forsikringsledere og vannbransje-nestorer gjorde sine forsøk på å komme fram til en konklusjon i Trondheim. Heller ikke «VA-nerden» Tharan Fergus fra Oslo VAV klarer å gi et kortfattet svar.

– Du stiller et vanskelig spørsmål, og jeg har ikke det gode svaret på stående fot selv om tittelen på hele seansen i dag faktisk handlet om nettopp det du spør om, repliserer hun.

– Jeg tror proppen sitter i hvordan vi tenker om overvann. Vi er så vant til å tenke på dette som et ingeniørmessig problem. Vannet skal bort og det skal inn i store rør. Vi tenker for lite på vann som en ressurs og ser dermed ikkehvilke muligheter som ligger i å behandle overvannet på en helt annen måte, nemlig å skape blå-grønne lunger i våre byer.  Løsningen er å bruke større arealer på vann også i byene.

– Det åpner for nye muligheter både for oss i vannbransjen, men også for byplanleggere, arkitekter, eiendomsutviklere og kommunale myndigheter. La oss bruke pengene på overflatebehandling i stedet for å grave ned flere og større rør, sier hun. 

LES OGSÅ: Hvem er proppen i systemet?  

– Oslo kommune har brukt 1,3 milliarder kroner på Midgardsormen-prosjektet, og det var et helt nødvendig prosjekt for å gjøre fjorden renere. Men det prosjektet løser ikke alle overvannsproblemene i byen. Derfor må vi fortsette vårt gode arbeid med samhandling. Her mener jeg Oslo kommune er en foregangskommune. Vi er svært bevisst på samarbeid på tvers av fag og på tvers av etater, hevder hun overfor Byggfakta.

Det begynte med Ensjø-prosjektet for 10 år siden, mener Tharan Fergus, et prosjekt hun er stolt av. 

– Transformasjonen av Ensjø startet i 2004 og vil ferdigstilles rundt 2030. Her er vi i tett dialog mellom vann- og avløpsetaten, plan og bygningsetaten og eiendom og byfornyelse, som sitter med avtaler med utbyggere. Det er viktig at vi også har en tett og god dialog med utbyggerne. De er med å betale for en del av infrastrukturen i området, sier hun.
Ensjø transformeres nå til et moderne bolig- og næringsområde. Fra å være en bydel dominert av bilforhandlere vil det bli et knutepunkt med inntil 7000 nye boliger.

Ensjø vil få flere parker, og Hovinbekken skal renne gjennom store deler av Ensjø for så å ende opp i et vannspeil på Ensjø Torg. Barnehager bygges i takt med utviklingen, og behov for skoler og idrettsanlegg vurderes forløpende.
Området rundt Ensjø T-banestasjon skal utvikles til å bli hjertet i den nye Ensjøbyen, med forretninger, næringsvirksomhet, boliger og barnehage.

Prosjektutvikler Tharan Fergus mener Miljødirektoratet bør bli tydelig i sine klimakrav til norske kommuner.
– Direktoratet sier selv at de har en sentral rolle i koordineringen av dette arbeidet og da må de også fortelle kommunene hvordan de best kan oppnå ønskede resultater også når det gjelder oversvømmelser i byer og tettsteder, slår hun fast.

Fagdagene i Trondheim fortsetter fram til fredag, og VVS aktuelt og Byggfakta er tilstede.

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår