NTP-kritikk på feil grunnlag

25 Mar 2020
Av Direktør Kjell Inge Davik, Statens vegvesen utbygging
Vi forstår reaksjonene om man leser vårt forslag som et tradisjonelt NTP-innspill til prioritering av veiprosjekter, rassikring og vegkorridorer for de 12 neste årene. Men det er det jo ikke.
Arbeidet med NTP er endret. Nå er det Samferdselsdepartementet som leder arbeidet. Departementet har som oppdragsgiver lagt rammer for hva som skal utredes. Vårt foreløpige forslag er ikke en komplett oversikt over Vegvesenets planer for perioden 2022-2033. Vårt forslag er en delbesvarelse på et konkret oppdrag. Derfor er det meste av kritikken gitt på feil grunnlag.
Helt nytt opplegg
I Samferdselsdepartementets nye opplegg for innspill til Nasjonal transportplan for 2022-2033 svarer Vegvesenet, Nye veier og de andre transportvirksomhetene på en rekke selvstendige oppdrag.
Oppdraget nå var:
- Vurder nye store veiprosjekter de seks første årene utelukkende etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
- Fordele midler mellom korridorer ut fra samfunnsøkonomi og hvilke korridorer som har størst utfordringer de seks siste årene.
Vi har disiplinert svart på denne deloppgaven og prioritert konkrete prosjekter i perioden 2022 til 2028. Det gir en kortere liste med prosjekter enn det Nye veier har på sine lister som går helt fram til 2041. Vegvesenet har tidligere sendt planer for en omfattende utvikling av riks- og stamvegnettet helt fram til 2050 til Samferdselsdepartementet i den såkalte riksvegutredningen. Vårt NTP arbeid bygger på denne utredningen.
Enda mer vei for pengene
Vegvesenet har regnet på samfunnsnytte i vegprosjekter i 40 år. Regjeringen har signalisert at samfunnsnytte skal være et sentralt kriterium. Vegvesenet mener det er viktig å være bevisst på om et prosjekt har en rimelig kostnad i forhold til nytten veien har for trafikanten, for næringslivet, for bo- og markedsregionen og hver enkelt trafikant.
For de siste seks årene av NTP 2022-2033 har Vegvesenet en strategi for videre utvikling av veinettet hvor vi skal gjennomføre store og mindre tiltak med portefølgestyring. Her vil prosjektene bli optimalisert for å øke nytten og redusere kostnadene langs lange veistrekninger. Slik får vi en helhetlig utbygging.
Før vi begynte arbeidet med å kutte kostnader hadde de 108 vegprosjektene som er vurdert en kostnad på 534 milliarder kroner. Etter en omfattende prosjektgjennomgang har vi klart å redusere kostnadene med 134 milliarder. For å si det enkelt: Der vi før kunne bygge 75 kilometer med ny veg, kan vi nå bygge 100 kilometer.
Vi ser fortsatt store muligheter for flere innsparinger og grep. Gjennom å legge til rette for tidliginvolvering av bransje og industri blir det bedre muligheter for forenkling og robuste løsninger fremover. Det gjør at Vegvesenet kan legge opp til store investeringer i riksveiene i årene framover, enda større enn dagens leveranse til samfunnet.
-
Forsvarsbygg søker samspillskoordinator
AKTUELLE PROSJEKTER: Forsvarsbygg ønsker tilbud på rådgiving av samspillskoordinator for prosjekt nytt hovedbygg på Jan Mayen.
-
Massehåndtering - en gullgruve?
Dårlig ressursutnyttelse gir høyere kostnader og høyere utslipp enn nødvendig. I over fem år har Bærum Ressursbank jobbet for bedre massehåndtering.
-
- Ramirent mener alvor
– Dette handler slett ikke om grønnvasking. Vi har malt lokalene grønne for å signalisere og visualisere at Ramirent mener alvor med det grønne skiftet.
-
Søker totalentreprenør til skoleprosjekt
AKTUELLE PROSJEKTER: Haugesund kommune søker totalentreprenør for renovering av Breidablik skole, bygg syd.
-
Historisk lave salgs- og igangsettingstall
- Boligprodusentene har ikke målt lavere salg og igangsetting for juni måned siden vi begynte med månedlige registeringer i 2010, sier administrerende direktør i Boligprodusentene Lars Jacob Hiim.
-
«Alle» skal ha vedmaskiner
De høye strømprisene gjør at stadig flere nordmenn planlegger å fyre med ved til vinteren. En av Norges største forhandlere av vedutstyr, Wee.no, opplever en eksplosiv økning i salget av vedmaskiner, vedkuttere og vedkløyvere.
-
Satser tungt på sandwichpaneler
Ruukki Construction, en del av SSAB, skal investere 15 millioner euro i produksjon av sandwichpaneler i Borlänge i Sverige.
-
Forankrer samarbeid om havvind
Arendalsselskapet APL og Blåvinge – et partnerskap mellom Fred. Olsen Seawind, Hafslund og Ørsted – inngår samarbeid om forankringsløsninger til flytende havvind.
-
Multiconsult og Nordic fikk Bodø Havn-prosjekt
Bodø Havn har valgt Nordic Office of Architecture og Multiconsult Norge som rådgiverteam for oppgaven med å utvikle terminalområdet nordøst for Bodø sentrum.
-
Ønsker videreføring av Nye Veier
RIF har levert høringssvar til Samferdselsdepartementets utredning om organiseringen av vegsektoren.
-
Mesta i front på anbudsmarkedet
Mesta vant hele ti store driftskontrakter i årets anbudssesong, noe som sørger for 3,1 milliarder kroner i omsetning. Ifølge egne tall er Mesta årets største aktør i antall vunnet kontrakter og omsetning i det norske drift- og vedlikeholdsmarkedet.
-
Besøkte fremtidens dagligvarebutikk
- Jeg har kommet hit for å lære, sier Per Olaf Lundteigen før han går inn i den 18 500m2 store bygget. Han er 1. nestleder i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget og er nysgjerrig på hvordan ODA fungerer i det nye bygget.
-
Siste sprengsalve i Hellerudtunnelen
Mandag 8. august gjennomførte Sporveien siste sprengning i den 400 meter lange Hellerudtunnelen.
-
Statsbygg vil skvise ut useriøse og kriminelle aktører
Norgesmodellen står på dagsorden under Arendalsuka. Statsbygg vil ivareta sikkerhet og seriøsitet i hele sin virksomhet for å skvise useriøse og kriminelle aktører ut av bygge-, anlegg- og eiendomsbransjen.
-
NCC skal reasfaltere i Oslo
NCC Industry har inngått avtale med Oslo kommune om reasfaltering av de kommunale veiene. Totalt skal det legges nærmere 70 000 tonn asfalt.
-
Endrer konsernledelsen
AF Gruppen foretar endringer i konsernledelsen. Ida Aall Gram slutter i selskapet for å bli konsernsjef i Aspelin Ramm. Sverre Hærem går ut av konsernledelsen, men vil stå til rådighet for selskapet fremover. Anny Øen og Lars Myhre Hjelmeset trer inn i...
-
Inntar sjefsstolen i Aspelin Ramm
Styret har utpekt Ida Aall Gram som ny konsernsjef. Hun overtar stillingen etter Gunnar Bøyum i januar 2023.
-
Ny maskinselger i Hesselberg maskin
Lill-Tove Sandneseng (45) er første kvinnelige maskinselger i Hesselberg Maskin. Hun er ansatt som ny selger for Manitou i distriktet Møre, Trøndelag og Nordland.
-
HYDS fikk Glitre-kontrakt
Glitre Energi har valgt Hydrogen Solutions (HYDS) til å utvikle et nøkkelferdig produksjonsanlegg for hydrogen i Buskerud.
-
Bygger infrastruktur ved nye SUS
Stangeland Maskin AS skal ha godt 216 millionar kroner for jobben med å bygge kollektivtraseen mellom Jåttå og Ullandhaug.
-
Navnebytte og lederendringer
Brødr. Sunde AS endrer navn til Sunde AS. Samtidig gjør selskapet endringer i ledergruppen, hvor Bertil Sunde tiltrer som administrerende direktør og Karl Johan Sunde går over i stillingen som arbeidende styreformann.
-
Norconsult etablerer seg i Arendal
Norconsult opplever økende etterspørsel på Sørlandet og åpner kontor i Arendal onsdag 17. August under Arendalsuka.