Ny markvibrator fra engcon

 
Ny markvibrator fra engconBildet: Encon markvibrator PC6000 i aksjon. Ingen medhjelpere i grøften minimerer risikoen for personskader som kan oppstå hvis grøfteveggene raser på grunn av vibrasjonene.
engcons nye markvibrator øker effektiviteten og reduserer risikoen for personskader. Man trenger blant annet ikke løfte hånddrevne vibratorer med kjetting eller løftestropp.

Som et ytterligere skritt for å gjøre gravemaskinen til en redskapsbærer, lanseres det nå en nyutviklet markvibrator for gravemaskiner i størrelsen 12–26 tonn. Markvibratoren PC6000 er beregnet for å brukes under en tiltrotator, noe som øker gravemaskinens effektivitet og reduserer risikoen for personskader.

Kan tiltes og roteres

Det blir mer og mer vanlig å bruke en markvibrator på gravemaskinen til massekomprimering. Dette gjør at man kan redusere antallet maskiner/redskaper og oppnå økt sikkerhet, da man ikke trenger medhjelpere i grøfter som kan rase som en følge av vibrasjonene. Man trenger ikke løfte hånddrevne vibratorer med kjetting eller løftestropp. Dette øker sikkerheten betydelig på arbeidsplassen. Dessuten blir arbeidsområdet større, da man kan rotere og vinkle markvibratoren slik at den følger underlaget.

– Ja, nå øker vi gravemaskinens fleksibilitet, da gravemaskinføreren kan tilte og rotere markvibratoren. Nå kan du blant annet komprimere i skråninger og rundt brønner og kummer, uten hele tiden å måtte endre maskinens posisjon. Dette betyr at gravemaskinen kan gjøre flere typer jobber, sier Johan Johansson, konstruktør og prosjektleder for den nye markvibratoren.

Sparer tid, penger og øker sikkerheten

I likhet med andre hydrauliske redskaper fra engcon er EC-Oil automatisk hurtigkoblingssystem standard på den nye markvibratoren PC6000, noe som er enda et skritt i arbeidet med å utvikle redskaper med automatisk hurtigkoblingssystem.

– Hydraulikken kobles automatisk med EC-Oil, noe som betyr at føreren sparer tid og penger samt øker sikkerheten ved at han eller hun ikke trenger å gå ut for å koble skitne og kranglete koblinger manuelt. I regn, kulde og snø øker det komforten betydelig, sier Johan Johansson.

Fordeler med engcon PC6000 markvibrator for gravemaskiner:

• EC-Oil automatisk hurtigkoblingssystem er standard, noe som betyr at føreren kan koble markvibratoren og dens hydraulikk uten å måtte forlate førerhuset.

• Lavt strømningsbehov gjør at PC6000 kan drives via tiltrotatorens tilleggshydraulikk.

• I kombinasjon med tiltrotator får man bedre tilkomst, og det blir lettere å utføre ulike typer jobber.

• Ingen medhjelpere i grøften minimerer risikoen for personskader som kan oppstå hvis grøfteveggene raser på grunn av vibrasjonene.

• Ingen løfting av hånddrevne markvibratorer som kan falle ned på eller svinge inn i folk eller gjenstander.

• Færre slanger som kan gå i stykker og slites siden det ikke kreves lekkasjeoljeledning.

• Skrubar grind gjør det enkelt å bytte til et annet festesystem.

Tekniske data PC6000:

Bredde [mm]: 720
Høyde ekskl. innfesting [mm]: 508
Lengde [mm]: 1065
Vekt ekskl. innfesting [kg]: 560
Anbefalt hydraulikkstrøm fra [l/min]: 55
Pakkeareal [m²]: 0,44
Pakkekraft [kN]: 60
Maks. hydraulikktrykk [bar]: 220
Maks. anbefalt trykk i returledning [bar]: 20

Serieproduksjon skal etter planen starte høsten 2022.

Om engcon:

engcon er den ledende globale leverandøren av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet og sikkerhet. engcon ble grunnlagt i 1990, har hovedkontor i Strömsund i Sverige og betjener markedet via 13 lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere rundt om i verden. Selskapet har cirka 400 ansatte, og hadde en netto omsetning på ca. 1,5 milliarder svenske kroner i 2021.

 

 

 

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave