Nyheter

Nytt trehuskonsept fra Boligpartner

Boligpartner har utviklet et nytt trehuskonsept for industriell produksjon, som reduserer CO2-utslipp med 30 prosent sammenlignet med referansebygg.

Det norske selskapet forventer omsetning for 500 millioner kroner i løpet av tre år.

– Nøkkelen for å kutte klimagassutslipp i byggebransjen er selvsagt volum. Dette nye konseptet er et gjennombrudd som alternativ til bygging av leilighetsblokker i stål og betong. Av første runde til salg ble nesten halvparten solgt den første uken på markedet. Boligkjøperne ønsker seg noe unikt og bærekraftig, sier Knut Moe, daglig leder av Boligpartners nyetablerte forretningsområde Trehusene, i en pressemelding.

Det norske selskapet er først på markedet med fleksible lavblokker utelukkende bygget i tre for industriell produksjon.

Trehus til volummarkedet vil monne
I Norge bygges det cirka 30 000 nye boenheter årlig, og cirka 6 000 boenheter er lavblokker. Det nye trehuskonseptet er vurdert av Sweco opp mot norsk standards referansebygg og gir utslippskutt på 30 prosent sammenlignet med referansebygget.

– Bygg- og anleggsbransjen står for cirka 40 prosent av verdens utslipp. Nå er det på tide at bransjen tar ansvar ved å velge tre. Stål og betong er energikrevende å produsere, og stål importeres i hovedsak fra f.eks. Kina. I langt større grad bør vi bygge med fornybart norsk tre. Dersom dette kan bli ny standard i bransjen med det volumpotensialet som ligger her, så vil det jo virkelig monne, sier Knut Moe, daglig leder for BoligPartner Trehusene.

Trehusene bygges også kun med norske underleverandører, for å minimere transportbehovet.

– Vi har sett prisutdelinger og oppmerksomhet tildelt enkeltstående større bygg i tre, alt fra Mjøstårnet i Brumunddal til finansparken i Stavanger. Det er supert som spydspiss for oppmerksomhet og for å flytte grenser, men det som vil monne er å nå ut med treblokker i volummarkedet. Det ligger alt til rette for nå. Vi har funnet balansen mellom effektiv standardisering og fleksibilitet i leilighetsstørrelser, slik at vi treffer en bred kjøpergruppe. Det er selvsagt nøkkelen, der vi både sparer klimagassutslipp – og har en satsing for vekst, sier Moe.