Radarstyrt gatelys

 
Radarstyrt gatelysRadarstyrt gatelys på 100 prosent når bilen kjører forbi (Foto: Kjell Wold)
Radarstyrt gatelys på fv. 155 Utstranda i Hole gir allerede stor effekt. Ukentlig spares det 2100 kilowatt timer.

Av: Kjell Wold

Det viser målinger gjort den første måneden anlegget har vært i drift. Det gjør også at investeringen i det radarstyrte gatelyset vil bli nedbetalt på fire og et halvt år.

- Anlegget har vært dimmet ned til 20 prosent av full styrke i 76 prosent av den totale tiden veglyset har vært på, forteller Ottar Bjørnstad i Statens vegvesen.

20 prosent styrke uten trafikk
Når det ikke er trafikk på den ni kilometer lange strekningen langs Tyrifjorden, dimmes lyset automatisk ned til 20 prosent styrke. Full belysning er det bare når vegen har trafikk. Anlegget ble satt i drift midt i oktober.

Norsk teknologi
Teknologien heter comlight og er norsk utviklet. Langs fv 155 i Hole er det montert led-lys på 220 stolper. På hver av de 220 stolpene er det også montert en liten, svart radarboks, som sørger for automatisk dimming av lyset når vegen ikke har trafikk.

På fagspråket heter dette aktivitetsstyrt vegbelysning. Det betyr kort og godt at styrken på vegbelysning styres av trafikken på vegen til enhver tid.

En måneds drift
Midt i oktober ble anlegget satt i drift. Nå er litt over en måned gått og de første resultatene foreligger. Anlegget fungerer perfekt og helt etter oppskriften.

Byggeleder Ståle Fredheim og elektroingeniør Ottar Bjørnstad var på befaring på vegen i går kveld og kunne ved selvsyn se at lysanlegget gikk opp og ned i lysstyrke ettersom trafikken kom og gikk.

Når en bil hadde passert der vi stod, gikk det noen sekunder før gatelyset ble kraftig dempet. Når det kom en ny bil etter en stund ble gatelyset automatisk skrudd opp til 100 prosent styrke og dimmet sakte ned igjen når den hadde passert.

Gode resultater
–Anlegget fungerer på samme måte og like bra overfor myke trafikanter. Vi vurderer også å sette ned anlegget til 80 prosent av full styrke som maksnivå, forteller Ottar Bjørnstad. Han er begeistret for det han ser og resultatene av de første målingene.

Ideen og anlegget i Buskerud er utviklet i nært samarbeid med kollega Ragnar Gjermundrød i Vestfold, som har testet tilsvarende anlegg i mindre skala i Vestfold.

De ni kilometerne med dimmet, radarstyrt gatelys langs fv. 155 ved Tyrifjorden er landets største i sitt slag for moderne gatebelysning.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår