Aktuelt

Romsdalsgondolen ble årets anlegg i 2021

Bildet: En populær seier til fagpersoner bak Romsdalsgondolen på Åndalsnes. Foto: Odd Borgestrand

BYGGEGALLAEN 2022: I hard konkurranse med Fylkesvei 714 Åstfjordkryssinga og Tolga kraftverk var det Romsdalsgondolen på Åndalsnes som ble kåret til vinner av «Årets Anlegg 2021» under Byggegallaen. Kåringen fant sted på Clarion Hotel The Hub onsdag kveld. Anlegget er bygget med ferdigelementer av stål, limtre og massivtre.

Av Odd Borgestrand

Juryen, under ledelse av Kari Sandberg, har ledet juryens arbeid og har sittet i juryen for Årets Bygg og Årets Anlegg i mange år. Hun mener konkurransen blir stadig tøffere, og dermed blir oppdraget med å peke ut en vinner også stadig vanskeligere.

Høythengende pris

– Dette er en pris som henger svært høyt, og derfor var det også knyttet stor spenning til hvilke av de tre verdige kandidatene som skulle stikke av med seieren i år. Årets Anlegg er en helhetspris hvor prosjektet skal ha dokumentert fremragende gjennomføring i henhold til en rekke sentrale punkter, som eksempelvis framdrift, HMS, miljø, kostnadskontroll og samarbeid i byggeprosessen. Det handler om kompetanse, men det handler også om folks tillit til hverandre, utdyper jurylederen.

Prosjektkostnaden for Romsdalsgondolen er cirka 300 millioner kroner. Sveitsiske Doppelmayr Garaventa har levert selve gondolløsningen, det er samme leverandør som i Loen.
Teknisk sett er banen tilnærmet lik Loen Skylift. De to gondolene på Romsdalsgondolen går i en 1.676 meter lang pendelbane fra fjordstasjonen de 692 høydemetrene opp til fjellstasjonen. 
En spesiell detalj med Romsdalsgondolen er at all infrastruktur går i en rørledning gjennom fjellet fra fjordnivå opp til toppen. En profil på 30 cm i diameter er boret gjennom fjellet. Ledninger og rør er matet opp gjennom rustfrie rør. Her går elektrisitet, ferskvann blir pumpet opp og avløpsvann og kloakk ned.

Fakta:

Sted: Åndalsnes
Prosjekttype: Pendelbane og restaurantbygg
Byggherre: Romsdalsgondolen AS
Totalentreprenør: AF HSCO – HS Bygg/Christie & Opsahl
Arkitekt: Sporstøl Arkitekter (Jenssen & Skodvin i tidligere fase av prosjektet)
Prosjektleder for byggherre: XPRO
Areal: Restaurant ca. 600 kvadratmeter, fjordstasjon/ fjellstasjon: ca. 200 kvadratmeter
Prosjektkostnad: Ca. 300 millioner kroner eks. mva.
Rådgivende ingeniører: RIB: Nordplan, Force Technology, Norrøna, Splitkon lRIG: NGI l RIBr: Sweco l RIE: Kvalsund Ingeniører lRIV: Nordvest Miljø

De to andre finalistene var:

Fv 714 Åstfjordkryssinga (Laksevegen)

Fakta:

Sted: Hitra og Orkland
Prosjekttype: Nybygging/oppgradering av fylkesvei
Veilengde Åstfjordkryssingen: 5,6 kilometer
Prosjektkostnad: 815 millioner kroner
Hovedentreprenør Åstfjordkryssingen: Metrostav/Bertelsen & Garpestad
Byggherre: Trøndelag fylkeskommune
Rådgivere: Konsulent bru: Norconsult l Øvrige arbeider: AFRY og Multiconsult

Tolga kraftverk

Fakta:

Sted: Tolga i Østerdalen
Prosjekttype: Vannkraftverk
Byggherre: Opplandskraft DA (Hafslund eco (75 prosent) og Akershus energi (25 prosent))
Prosjektkostnad: 885 millioner kroner
Entreprenør: Skanska Norge
Entreprenør elektromekanisk utstyr: Andritz Hydro
Rådgiver: Norconsult