Aktuelt

Snart kommer «vannbussen» til Fredrikstad og Drammen

Bildet: Slik kan bybildet bli i Drammen alleede neste år når den elektriske byferga Hyke lanseres i elvebyen. Illustrasjon: Hydrolift Smart City Ferries

MOBILITET 2022: Byferga i Fredrikstad får i løpet av høsten tilvekst med en moderne, helelektrisk vannbuss. Det er Ekergruppen som står bak den nye vannbussen med innebygget lading.

Av Odd Borgestrand

Det var under innovasjons-sekvensen administrerende direktør Bjørn Utgård i Hydrolift Smart City Ferries AS fortalte om sitt første innovasjonsprodukt da han bygget en lego-ferge som 5-åring. Nå er den smarte byferga Hyke med usynlig lading i brua i front snart klar for sjøsetting. Ei solcelle på taket dekker dessuten all energibruk når ferga er i bruk.  Den kan benyttes både for persontrafikk og godstransport inn til byene. I løpet av kort tid blir dette ei autonom ferge uten kaptein om bord.

Illustrasjon: Hydrolift Smart City Ferries

Ut av bilene inn på ferga

– For Eker-gruppen handler det om å kutte utslipp, frigjøre arealer og bli kvitt bilkøene inn til byene. Selskapet tar dessuten elektrifiseringen et skritt videre. Små ferger som utnytter kapasiteten langt bedre enn de store fergene betyr en energisparing på 50-70 prosent sammenlignet med de større elektrifiserte fergene. Det er derfor det er fristende å kalle de nye byfergene for vannbusser. Skal vi få folk ut av bilene må vi ha kapasitet på kollektivtilbudet, både når det gjelder plasser og frekvenser. Tidsforbruket er også viktig, slo Utgård fast, som forklarte at den bærende ideen er autonomi. 
– Autonomi gir oss to ting, nemlig fleksibilitet og dynamikk. Det viser seg igjen i fleksible rutetider med små ferger på om lag 50 passasjerer og der frekvensen bestemmes av behovet. Dynamisk handler det om å gi et tilbud der det blir enklere og billigere å tilrettelegge anløpssteder med små ferger, forklarer Utgård.

Bildet: – Skal vi få folk ut av bilene må vi ha kapasitet på kollektivtilbudet, og vannveien kan bli snarveien i en rekke byer rundt om i verden, mener administrerende direktør Bjørn Utgård i Hydrolift Smart City Ferries AS. Foto: Odd Borgestrand

Ser for seg pilotprosjekt

Vannveien i byer med ei elv, sjø eller innsjø blir derfor i praksis snarveien fra A til B. Bjørn Utgård tenker både nasjonalt og internasjonalt. Nasjonalt er det Fredrikstad og Drammen som får glede av den smarte ferga. Eiendomsutviklere i elvebyen Drammen ønsker bedre mobilitet, og her blir det nå etablert en vannvei for å få en kostnadseffektiv vanntransport.  I Drammen er selskapet Vannveien AS stiftet gjennom Drammen Næringsforening. Selskapet ser for seg et pilotprosjekt med i første omgang én ferge som skal ha fem anløpssteder, med oppstart i 2023. Internasjonalt er det en rekke store byer som ligger ved vann. Gøteborg, Stockholm, København, Bilbao og New York er noen få eksempler.

Raskere innovasjon

– Nye samarbeidsformer mellom offentlig og privat sektor gir mulighet for raskere innovasjon og mer kostnadseffektiv drift. Vannbusser kan integreres i byutviklingsprosjekter i vannkanten og slik gi både offentlig og privatøkonomisk gevinst, mener Utgård, som trekker fram Fornebu-utbyggingen som et eksempel. Vannveien til Fornebu med utslippsfri ferge i kontinuerlig trafikk mellom knutepunkter kan bli en så stor suksess at det ikke blir nødvendig med offentlige tilskudd
 – Vi mener vannbusser kan bli økonomisk bærekraftige selv uten offentlige tilskudd, sier Utgård.

Vi kommer tilbake med flere artikler fra Mobilitet 2022 i neste magasinutgave av Byggfakta.

Ikke abonnent på fagbladet Byggfakta? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement, eller tegn ditt abonnement her