Styring av risiko i blågrønne tak

28 Jun 2021
Av Erlend Andenæs
Blågrønne tak
Blågrønne tak er grønne tak – altså tak dekket med levende planter – som benyttes til å lagre regnvann. Ved store regnskyll vil de suge til seg vann for deretter å slippe det ut igjen over lang tid, noe som reduserer belastningen på overvannsnettet sammenlignet med en «hard» flate der vannet renner av med en gang. Konstruksjonen består av flere lag: Selve plantene, jorden de plantes i, og et lag for å lagre og drenere vann. Dette nederste laget kan bestå av koppeplast, kasse-baserte systemer, lettklinker, eller vannet kan lagres direkte på takmembranen. Blågrønne tak monteres vanligvis på store, flate tak. Blågrønne tak eksisterer i samspill mellom mange forskjellige fag – viktigst av disse er hydrologi, bygningsfysikk og botanikk. I tillegg kan tyngre blågrønne tak medføre noen konstruksjonstekniske utfordringer. Dersom taket skal brukes som uterom vil også landskapsarkitektur og brannsikkerhet spille en rolle. Dette skjer i tillegg til alle fagene som er involvert ellers på taket: taktekking, VVS, blikkenslageri, installasjon av tekniske installasjoner og mer til.
Samspill
Godt samspill mellom fagene og de forskjellige kravene de stiller er viktig for å få til et vellykket prosjekt. Byggskader, feil og defekter oppstår fort dersom fag kolliderer og aktivitetene til ett fag ødelegger for andre. Derfor er det viktig at alle fag har noenlunde kjennskap til hverandres grunnleggende behov så de kan ta høyde for disse. Heldigvis har de forskjellige fagene god kontroll på sine egne behov og hvilke løsninger som egner seg for å imøtekomme dem. Eksisterende standarder og veiledende dokumenter gjør rede for behov og løsninger innen hvert fag. Fagfolk har også kunnskap om sitt fagfelt og kan bidra godt i tverrfaglige diskusjoner. Derimot er ikke alltid fagfolk fra alle relevante fagfelt alltid til stede i alle prosjekter, og det er behov for å støtte seg på dokumentasjon og veiledere for å ta gode beslutninger. Dette kan medføre noen utfordringer: ikke nødvendigvis det å forstå veilederne, snarere heller å vite hvilken informasjon som skal oppsøkes og brukes. Det å samle informasjonen på ett sted og organisere den for å illustrere de viktigste poengene kan være et viktig verktøy for å hindre takskader i fremtiden.
Takkonstruksjoner med grønne tak inneholder mange komplekse elementer som kan gi risiko for lekkasjer. Særlig i overganger - både mellom konstruksjonsdeler og mellom fag - er det risiko for at noe går galt. Illustrasjon: SINTEF Community.
Nytt rammeverk
I SFI Klima 2050 ved NTNU og SINTEF utarbeides for tiden et rammeverk for å styre tverrfaglig teknisk risiko i blågrønne tak, med mål om å spenne over et bredest mulig spekter av fag. Meningen med rammeverket er å synliggjøre hva man må tenke på når det bygges et blågrønt tak. Det vil fungere i samspill med eksisterende veiledere heller enn å erstatte dem. Rammeverket er utformet som en «sjekkliste» i form av en matrise der fasene i byggeprosjektet møter de forskjellige fagdisiplinene. Sjekkpunktene skal liste opp viktige avgjørelser og avklaringer som må tas underveis i prosjektet med blågrønne tak, fra konseptfase til bruk. Organisering av prosjektet, med tydelig plassering av ansvar og oppklarte grensesnitt, er vel så viktig som tekniske spørsmål. De neste avsnittene oppsummerer noen viktige punkter i de ulike fasene.
Konseptfase
Et spørsmål det er viktig å stille seg tidlig er hva det strategiske formålet til det blågrønne taket skal være. Skal det bygges for å fordrøye en gitt mengde overvann, søker man å bruke taket som et estetisk element eller lage uterom, eller bygger man det for å oppnå BREEAM-poeng? Dette spørsmålet vil legge premisser for utformingen av taket, og bør være avklart tidlig. Å slå fast bruken av taket vil også være nyttig for å vurdere hvilke laster som vil oppstå. Allerede på det tidlige stadiet bør det også tenkes på vedlikehold. En bør også stille det kritiske spørsmålet: er et blågrønt tak den beste løsningen for våre behov, eller bør vi bygge noe annet?
Forprosjekt
Denne fasen legger premissene for prosjekteringen og resten av byggefasen, så det er mange avklaringer som må gjøres. Det å avklare ansvar og grensesnitt mellom aktører i prosjektet bør gjøres tidlig, for å sikre god kommunikasjon og samarbeid. Det kan være lurt å oppnevne en takansvarlig for prosjektet, som helst kan være med både i prosjektering og bygging. I forprosjektet bør også alle installasjoner som gjennomtrenger taktekningen, og andre «spesialdetaljer» på taket, identifiseres. Det er i slike særegne detaljer at den største risikoen for feil ligger. Dette gjelder spesielt sluk og renner, som kan være utfordrende særlig hvis lokale bestemmelser krever at taket skal ha utvendig taknedløp. Adkomst til taket bestemmes ofte i forprosjektet, noe som påvirker mulighetene for vedlikehold i driftsfasen. Dersom taket kun er tilgjengelig ved å leie lift vil det neppe få tilsyn en gang i halvåret slik anbefalingene sier.
Prosjektering
Her må takets forventede vekt være avklart og tydelig kommunisert til riktig prosjekterende. Forfatterne kjenner til et prosjekt der en takhage strandet tidlig i prosjekteringsfasen, da byggets søyleplan var fastslått før RIB fikk vite de ekstra lastene forbundet med takhagen. Søylene var nemlig plassert så avstanden mellom dem akkurat passet minste lovlige bredde for parkeringsplasser i kjelleren. Å forsterke søylene ville gjøre dem tykkere, dermed ville parkeringsplassene bli smalere enn minstekravet og derfor ikke salgbare. Taket endte opp med et tynt sedumdekke over 40 cm lett skumglass i stedet. Andre momenter som bør avklares i prosjekteringsfasen er valg av vegetasjon på taket, annet materialvalg, utarbeiding av fall- og slukplan (inkludert overløp), og igjen å prosjektere for vedlikehold. Byggforskserien kan være til stor nytte for å avklare momenter her, men den dekker ikke alle tenkelige tilfeller (f.eks. utforming av utvendig drenering fra kompakte tak). Prosjekterende bør antagelig gå en ekstra runde på løsninger som ikke dekkes av Byggforskserien eller andre veiledere, for å fange opp eventuelle bommerter.
Bygging
For å hindre lekkasjer er det avgjørende at taktekningen utføres riktig og beskyttes mot skader. Inspeksjoner og tetthetsprøver er viktige her, for taktekningen vil ikke være tilgjengelig etter at de blågrønne lagene er montert. De blågrønne lagene vil også gi taktekningen beskyttelse, så en riktig utført og skadefri taktekning ved overtakelse vil vare svært lenge. Derimot kan defekter i taktekningen gi fuktskader som tar årevis å oppdage, og som kan være svært kostbare å reparere. Kontroll på taktekningen og alle dens detaljer før den «begraves» under det grønne taket er alfa og omega. Punkteringsrisikoen bør gjøres tydelig for alt personell som beveger seg på taket i byggeprosessen. Erfaring tilsier at mange av personene på taket i byggeprosessen ikke nødvendigvis alltid har taktekning i bakhodet. En gjenglemt skrue eller en småstein som tråkkes under en vernesko vil kunne lage et hull som blir veldig lite, unnselig og dyrt. Forskjellige tiltak som opprettelse av gangbaner eller bruk av skotrekk kan vurderes her. Tetthetsprøving av det ferdige taket er også et viktig tiltak som byggherren kan sette som betingelse i kontrakten.
Bruk
Det er lett å tenke at taket «bare ligger der» og at det klarer seg selv, men grønne tak inkluderer mye liv som kan finne på diverse sprell når ingen ser på. Vind og fugler kan bringe frø fra uønskede arter til taket, noe som gjør det nødvendig med regelmessig luking. Opphopning av tørre blader og fuglereir kan utgjøre en brannfare. I etableringsfasen kan taket trenge gjødsling. Leverandører av grønne tak har ofte god oversikt over hva slags vedlikehold som kreves, så det kan være lurt å inngå vedlikeholdsavtale. Det bør også legges en plan for hvordan taket skal måkes dersom det kommer store snømengder. På blågrønne tak er det også viktig å ha kontroll på vannet. Dersom værmeldingen varsler styrtregn bør slukene inspiseres, for å sjekke at de er åpne og har kapasitet til å både lagre og drenere vann. Dersom sluket er tett og taket mettet før det begynner å regne blir det ingen fordrøyningseffekt. Da bør også nødoverløpet være på plass og fungere, ellers kan det bli fryktelig tungt. I fjor høst kollapset et tak på Sørum barneskole etter kraftig regnvær, fordi en fotball på avveie hadde tettet takets eneste sluk. En form for løvrist kunne trolig ha forhindret kollapsen, men hvordan kunne man vite om løvristen manglet? Erfaring tilsier at tak som ikke er synlige ofte ikke får det nødvendige vedlikeholdet – det er rett og slett ingen som ser om det oppstår et problem. Et tak som er ute av syne kan fort havne ute av sinn også. Det gjør det desto viktigere å ha en plan for regelmessig vedlikehold.
Konklusjon
Det ser ut til at alle ingrediensene for å bygge gode blågrønne tak allerede er kjent kunnskap der ute. Det gjelder bare å organisere all kunnskapen skikkelig, så den kan lett tas i bruk i de enkelte prosjektene. Verktøyet som utvikles i Klima 2050 i samarbeid med NTNU, SINTEF og andre partnere i konsortiet vil forhåpentligvis bidra til å sikre at blågrønne tak som bygges i Norge får høy kvalitet og blir i stand til å møte fremtidens klimautfordringer.
-
Fremmer mangfold i elektrobransjen
- Dessverre er det altfor få jenter som utdanner seg til montører og andre sentrale stillinger i bransjen. Vi må jobbe aktivt for å få større mangfold i elektrobransjen, sier markedsdirektør Ida Thorendahl i Elektroforeningen (EFO).
-
Styrker miljøsatsingen med nyansettelser
Karoline Veum Solberg og Emilie Marley er nye miljørådgivere i Entra. De skal hjelpe eiendomsselskapet med å redusere utslipp av klimagasser betraktelig innen 2030.
-
Hvem vil utvikle Smart fjellbygd Trøym?
AKTUELLE PROSJEKTER: Hemsedal kommune inviterer til konkurranse om stedsutvikling / arkitektskisse for Smart fjellbygd Trøym i Hemsedal.
-
Snart kommer «vannbussen» til Fredrikstad og Drammen
MOBILITET 2022: Byferga i Fredrikstad får i løpet av høsten tilvekst med en moderne, helelektrisk vannbuss. Det er Ekergruppen som står bak den nye vannbussen med innebygget lading.
-
Fortsatt vekst i byggevarehandelen
– Fortsatt ligger omsetningen i privatsegmentet på høye nivåer, etter den kraftige veksten vi så gjennom pandemien, sier Aslaug Koksvik, direktør for byggevarehandel i Virke.
-
Elektrobransjen er klar for messe
ELIADEN 2022: - Stemningen blant Eliaden-utstillerne er meget god. De er mer enn klare til møte bransjefolk fra hele landet på NOVA Spektrum, Lillestrøm 31. mai til 2. juni. Samtidig har tusenvis av besøkende forhåndsregistrert seg,
-
Innovasjoner må deles
MOBILITET 2022: - Norge har den grønne ledertrøyen takket være vår vannkraft. Ledertrøyen beholder vi kun om vi tenker større sammen. Nå er kapitalen på vei inn i de grønne løsningene, og den må vi benytte oss av.
-
Bebuder «kjipe valg» for et grønt skifte
MOBILITET 2022: - Det grønne skiftet er i stor grad et infrastrukturskifte. Om kort tid vil klimadebatten være preget av behovene for å gjøre de virkelig vanskelige valgene. Da blir det snakk om det «kjipe» grønne skiftet.
-
Lanserer ny anvisning om innfesting av solanlegg
Takprodusentenes forskningsgruppe (TPF) og SINTEF Community utarbeidet en helt ny anvisning om innfesting av solanlegg på kompakte tak med god hjelp fra Solenergiklyngens medlemmer.
-
Planlegger for utslippsfrie byggeplasser
Utslippsfrie bygge- og anleggsplasser kan bli virkelighet om ikke veldig lenge, viser en konsekvensutredning.
-
Utfordrende løftejobb på Svalbard
Noen av Svalbards mest velkjente kulturminner står i fare for å bli ødelagt. Nå skal den gamle taubanen få nye bein å stå på ved hjelp av AF Decoms spesialutstyr.
-
- Naturen mangler rettsvern
MOBILITET 2022: Det er sjelden å høre en tidligere samferdselsminister og nåværende nestleder i Fremskrittspartiet framsnakke naturvern, men det skjedde under Mobilitet 2022.
-
- Næringsliv og myndigheter må spille på lag
MOBILITET 2022: - Regjeringen er villig til å delta på risikoavlastning når ny teknologi skal rulles ut slik at den økonomiske ulempen blir redusert.
-
Nord universitet søker rådgivningstjenester
AKTUELLE PROSJEKTER: Nord universitet tilbyr rammeavtale på ulike konsulent- og rådgivningstjenester innen byggebransjen.
-
- Norsk samferdsel går inn i en ny epoke
MOBILITET 2022: Det var et sterkt forelesergalleri med blant annet samferdselsminister og næringsminister som åpnet Mobilitetskonferansen i Oslo i dag.
-
Søker byggentreprenør for rammeavtale
AKTUELLE PROSJEKTER: Ringerike Boligstiftelse utlyser konkurranse om rammeavtale på tjenester innen byggentreprise. Varighet på avtalen vil være tre år.
-
Ønsker tilbakemelding på MOPS-pilot
Anskaffelse av BIM-komponenter for digitale tvillinger vil få ambisjonene til modellbasert prosjektgjennomføring i Vegvesenet til å skyte fart.
-
Viktig milepæl for ny flyplass i Rana
Samferdselsdepartementet har gitt Avinor konsesjon for drift av Mo i Rana lufthavn.
-
Tovegs-trafikk i ett løp?
Statens vegvesen vil utrede mulighet for å tilrettelegge for tovegs-trafikk i ett løp i søndre del av Fløyfjelltunnelen.
-
Vil gjøre grunnudersøkelser billigere
Den Mo i Rana-baserte teknologibedriften The Coring Company lanserer nå sitt nye software Sample Control System (SCS). Med denne softwaren vil bransjen få et kraftig verktøy for å redusere kostnadene ved grunnundersøkelser.
-
Positiv til tegningsløs byggeplass
På leilighetsprosjekt Nybyen i Sandefjord, som Kruse Smith bygger for Inter Eiendom, eksisterer ingen tradisjonelle 2D tegninger. Alt ligger i modellen, og kan enkelt hentes frem av alle på iPad eller i BIM-kiosk.
-
Mysen planlegger kollektivknutepunkt
AKTUELLE PROSJEKTER: Indre Østfold kommune søker entreprenør til etablering av kollektivknutepunkt Mysen.
Stilling ledig
-
Har du erfaring som RIB men vil løfte blikket litt?
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: Oslo
Tittel: Prosjektutvikler for bærende systemer -
Er du en erfaren prosjektleder som vil ta steget videre?
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: Oslo
Tittel: Prosjektansvarlig -
Opptatt av god flyt i prosjekter?
Søknadsfrist: 17.06.2022
Sted: Vækerø
Tittel: Prosjektleder -
Vil du finne morgendagens kompetanse?
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: Oslo
Tittel: Rådgiver, research og analyse -
Prosjektingeniør
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: GK Kristiansand
Tittel: Prosjektingeniør -
Servicetekniker ventilasjon
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: GK Kristiansund
Tittel: Servicetekniker ventilasjon -
Systemingeniør Produktforvaltning GK Cloud
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: Oslo
Tittel: Systemingeniør Produktforvaltning GK Cloud -
Prosjektleder elektro
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: GK Trondheim
Tittel: Prosjektleder elektro -
Prosjektleder rør
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: GK Trondheim
Tittel: Prosjektleder rør -
Ressursplanlegger
Søknadsfrist: 19.06.2022
Sted: GK entreprise Trondheim
Tittel: Ressursplanlegger -
Ventilasjonsmontør & BAS
Søknadsfrist: 20.06.2022
Sted: GK Lillehammer/Gjøvik/Hamar
Tittel: Ventilasjonsmontør & BAS -
Prosjektingeniør
Søknadsfrist: 05.06.2022
Sted: GK Trøndelag
Tittel: Prosjektingeniør -
Elektrikere
Søknadsfrist: 12.06.2022
Sted: GK Oslo
Tittel: Elektrikere -
Ventilasjonstekniker
Søknadsfrist: 15.06.2022
Sted: GK Vestland
Tittel: Ventilasjonstekniker -
Kuldetekniker
Søknadsfrist: 15.06.2022
Sted: GK Vestland
Tittel: Kuldetekniker -
Service / Supporttekniker i ledende selskap innen Varmepumper og Klimasystemer
Søknadsfrist: Snarest
Sted: Oslo, Hamar, Larvik og Trondheim
Tittel: Servicetekniker -
Serviceplanlegger
Søknadsfrist: 29.05.2022
Sted: Tromsø
Tittel: Serviceplanlegger -
Bli med på å forme morgendagens prosjekter
Søknadsfrist: 12.06.2022
Sted: Oslo
Tittel: Tilbudsleder, avd. Store Prosjekt -
Prosjektsjef
Søknadsfrist: 29.05.2022
Sted: Bergen
Tittel: Prosjektsjef -
Er du vår nye kollega innen prosjektledelse?
Søknadsfrist: 31.05.2022
Sted: Oslo
Tittel: Prosjektleder -
Ventilasjonmontør
Søknadsfrist: 29.05.2022
Sted: GK Narvik/Evenes
Tittel: Ventilasjonmontør -
Prosjektleiar ventilasjon
Søknadsfrist: 29.05.2022
Sted: GK Odda
Tittel: Prosjektleiar ventilasjon
Mest leste
Produktnyheter
-
Vil gjøre grunnudersøkelser billigere
Den Mo i Rana-baserte teknologibedriften The Coring Company lanserer nå sitt nye software Sample Control System (SCS). Med denne softwaren vil bransjen få et kraftig verktøy for å redusere kostnadene ved grunnundersøkelser. -
Nye borskruer fra SFS
SFS introduserer ny selvborende skrue, SX20 og SD20, for installasjon av metallplater og braketter til stål tykkelser fra 4-20 mm. -
TermoGaia AB introduserer ClimateCoating
TermoGaia AB introduserer klimamalingen ClimateCoating, som både har miljøvennlige, bærekraftige og energieffektive egenskaper -
Satser på miljøvennlig stigeproduksjon
Wibe Ladders lanserer verdens første grønne aluminiumstiger. -
Batteridrevet mobilkran på Pallplassen
Kruse Smith tar i bruk nyutviklet batteridrevet mobilkran på prosjekt Pallplassen på Lørenskog. -
Husholdningsavfall blir terrassebord
Som eneste leverandør i Norge tilbyr Sustinera AS et terrassebord som er 100 prosent resirkulerbare. -
Lonking introduseres i Norge
Nå lanserer en av verdens største produsenter av anleggsmaskiner, kinesiske Lonking, sin første maskin på det norske markedet. -
BDO digitaliserer med dansk skyteknologi
Det danske teknologiselskapet Ordrestyring ApS er valgt som teknologileverandør av BDOs skybaserte arbeidsverktøy for håndverksbransjen. -
Lanserer «Blast Fence-løsning»
Garda Sikring har nå kommet på banen med et produkt som gjør at de mye omtalte helikopter-problemene ved en rekke sykehus og flyplasser nå kan bli løst. -
Ny markvibrator fra engcon
engcons nye markvibrator øker effektiviteten og reduserer risikoen for personskader. Man trenger blant annet ikke løfte hånddrevne vibratorer med kjetting eller løftestropp. -
ROCKWOOL isolasjon med ambisiøse EPDer
ROCKWOOL har nylig fått utarbeidet nye produktspesifikke miljødeklarasjoner (EPDer). En gjennomsnittlig halvering av klimagassberegningene til isolasjonsproduktene vil gi et viktig bidrag til å oppfylle de strengere kravene. -
Log:Nett gir stålkontroll på logistikk
– Log:Nett gir oss full sporing på alle våre sendinger. Vårt kundesenter kan raskt gå inn i TA systemet Log:nett og lokaliserer sendingene, sier transportsjef Svein Gulbrandsen i Maske AS. -
Hitachi satser på 3D-teknologi i gravemaskiner
Den nederlandske maskinprodusenten, Hitachi Construction Machinery Europe, utvider maskinsortimentet og tilbyr nå gravemaskiner med fabrikkmonterte 2D- og 3D-løsninger fra Leica Geosystems. «Partnerskapet er i tråd med strategien vår om økt digitalisering», sier Hitachi-sjefen. -
Fiskegarn blir til brytere og stikkontakter
Som første leverandør i bransjen lager ELKO elektromateriell av havplast. – Et første, lite steg som forhåpentligvis vil føre til at flere i bransjen følger etter, sier Marlene K. Haagensen, markeds- og kommunikasjonssjef i ELKO. -
Finja lanserer nytt reparasjonsprodukt i form av Veggsparkel ECO
Nå kommer Veggsparkel ECO, et nytt innendørsprodukt fra Finja og den første i sitt slag med tanke på dens reduserte karbondioksidutslipp. -
Ta en titt på det usynlige
Elma B-Scope 800 bruker din egen enhet som skjerm, slik at du kan dokumentere målingene som du vil.
Bransjekommentar
-
- Vi må snakke mer om sola
KRONIKK: Solkraft har potensiale til å løse opp i energikrisen vi står i. Den er kortreist, fornybar, rimelig og konfliktfri. -
Varer ikke ærlighet lengst i anbudsprosessen?
– Det kan ikke være slik at de selskapene som lyver best, er de som skal vinne anbudskonkurransene. Dette er like umoralsk som å sikre seg en toppjobb på bakgrunn av uriktige opplysninger i CV-en. -
- Ikke utnytt krisen til å øke prisene
KRONIKK: - Det meldes om prisøkninger i mange markeder – matvarer, strøm, gjødsel, drivstoff, stål, byggematerialer, solsikkeolje, kjøreskoletimer, fisk og papir. Mange spør, hva gjør Konkurransetilsynet? Kan tilsynet gjøre noe for å presse prisene ned? -
OPPTRE med overordnet og enkelt risikoverktøy
FAGARTIKKEL: - I forskningsprosjektet OPPTRE har vi utviklet et enkelt verktøy som kan fungere som beslutningsstøtte ved vurdering av fuktrisiko når man skal energioppgradere en bolig. -
Landet trenger flere fagfolk til bygg og anlegg – også ingeniører
KRONIKK: - Nå skal vi utdanne flere ingeniører som kan håndtere hammer og betong. Vi kombinerer teoretisk utdannelse med praktisk erfaring. -
2022: Hva har vi i vente?
KRONIKK: Ved inngangen til 2022 er pandemien langt fra over. Det å lage spådommer for året virker utfordrende når vi fortsatt er såpass langt unna normalitet. Men i løpet av de siste 18 månedene har evnen til å forberede seg på det uventede – og klar til å reagere på endringer – blitt avgjørende. -
- Når innleiekartet stemmer dårlig med terrenget
KRONIKK: Arbeidsminister Hadia Tajik varsler kraftige innstramminger i bemanningsmarkedet. Med tung støtte fra arbeidstakernes hovedorganisasjoner, rasler regjeringen med sablene og går særlig i strupen på bygg- og anleggsbransjen. -
«Gi folk verdigheten tilbake, hjelp dem til å ta kontroll over strømforbruket»
Regjeringen forstår at strømprisene er et stort problem for vanlige folk akkurat nå. Men forstår de hva som skal til for at problemet ikke blir varig? -
Taksonomi i Norge – er vi klare?
BRANSJEKOMMENTAR: Hvordan skal man rapportere på grad av bærekraft for bygg- og eiendomssektoren når nasjonalt rammeverk avviker fra EUs metodikk på sentrale områder? Rådgiverne skal bistå, men myndighetene må på banen. -
Kan vi stole på geoteknikerne?
KRONIKK: - Som arkitekt har jeg sett fordelen med konsulenter som skråsikkert kan frikjenne et usikkert område med forslag om kompenserende tiltak. Raset på Gjerdrum hjalp meg å se medaljens bakside. -
IT-bransjen – en del av løsningen eller en del av problemet?
KRONIKK: Digitalisering av infrastruktur, næringsliv og samfunnet generelt er et svært viktig steg i retning nullutslippssamfunn og en bærekraftig fremtid. Paradoksalt har IT-bransjen vært dårlige på å sette fokus på hva som kan gjøres bedre i deres eget felt. -
Mobilgigant roper varsku om digitaliseringen
KRONIKK: Mobilbransjen er sterkt involvert i kampen for å trappe opp innsatsen og nå netto nullutslipp i 2050. Hvorfor? På grunn av det store behovet for digitalisering.
Nyttekjøretøy
-
Fornyer Maxus e-Deliver
Knappe to år etter el-varebilen e-Deliver 3 ble lansert for det norske markedet, kommer el-varebilen nå i ny utgave. -
Ford Transit Custom blir helelektrisk
Ford tok i dag nok et stort og viktig skritt på veien mot en helelektrisk fremtid da Ford Pro avslørte de første detaljene om den nye helelektriske E-Transit Custom. -
E-Transit er på vei
Nå er de første Ford E-Transit i ferd med å bli levert ut til norske kunder. Bare i løpet av sommeren vil flere hundre av det nye helelektriske og klasseledende nyttekjøretøyet ha ankommet Norge. -
Helelektrisk satsing fra Ford
Ford Pro avduker sitt andre helelektriske nyttekjøretøy for europeiske kunder den 9. mai 2022. -
Isuzu toppet salgslistene i mars
Isuzu er Norges mest solgte pickup foran Toyota Hilux og Ford Ranger i mars, med en markedsandel på 35 prosent. -
Ford lanserer ny generasjon Ranger Raptor
Nye Ford Ranger Raptor er utviklet for å dominere under alle kjøreforhold, om det er til fjells, i ørkenen eller på landeveien. -
Ford vil doble produksjonen av F-150 Lightning
Ford Motor Company annonserte nylig at de planlegger å nesten doble produksjonen av F-150 Lightning – til 150 000 pickuper i året. -
Ny Amarok pickup: Volkswagen letter på sløret
Volkswagen forbereder seg på å lansere tredjegenerasjon Amarok neste år, og lover en allsidig allrounder pickup som vil passe like godt i røff norsk natur som på byggeplassen. -
Har overtatt Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge
Fra og med 1. desember 2021 har Bertel O. Steen overtatt importen av bilmerkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep til Norge. -
Ford avduker neste generasjon av Ford Ranger: Smartere, tøffere og enda mer praktisk i bruk
Ford avduket i dag den smarteste, tøffeste og mest kapable Ranger pickup som noensinne er utviklet. -
MAN TGX kåret til "Årets bærekraftige lastebil 2022"
MAN TGX med motor på 510 hk har fått den prestisjetunge prisen i kategorien trekkvogner på Ecomondo i Italia. Ecomondo er en av Europas ledende messer for bærekraftig og sirkulær økonomi. Juryen består av internasjonale fagpressejournalister som berømmet MAN TGX 18.510 for sin spesielle drivstoffeffektivitet, ytelse og miljøvennlighet. -
Presenterer konseptbilen ID.Buzz Cargo
BYGG REIS DEG 2021: - Dette blir introduksjonen av Volkswagen sin første varebil som er utviklet fra bunn som en elbil. -
Ranger i fire spesialutgaver
I løpet av året har Norge og Europas mest solgte pickup så langt i år, Ford Ranger, kommer i fire nye spesialutgaver. Nå skal de nye variantene prøvekjøres av europeisk presse. -
1017 kilometer fylkesveg åpnes for modulvogntog
Fra 1. oktober åpnes ytterligere 1017 kilometer fylkesveg rundt om i Innlandet for modulvogntog. -
Elektrisk gjennombrudd for Volvo Trucks
Volvo Trucks har mottatt en ordre på 100 FM Electric fra DFDS, Nord-Europas største shipping- og logistikkselskap. Avtalen er den største kommersielle ordren for Volvo elektriske lastebiler hittil. -
ELINOR skal bidra til at Oslo når sine klimamål
Franzefoss har gått til anskaffelse av en Volvo FE Electric liftbil. Bilen, som har fått navnet ELINOR, er den første av sitt slag i Norge, og starten på en omfattende elektrifisering i Franzefoss Gjenvinning.