Infrastruktur

Tester 60 tonns sett for massetransport

Alf Johansen AS er en stor aktør på massetransport og ønsker hele tiden å ligge i front hva angår nytt og riktig utstyr. De setter nå to nye 22 meters sett for 60 tonn totalvekt i trafikk, det første er en ny Volvo FH16 750. Samtidig har de nå på prøve en spesiell bil for anleggstrafikk, en Volvo FMX 540 med 38 tonns boggiaksel og med imponerende nyttelast på 47 tonn på lukket område.

Denne uka fikk Alf Johansen AS fra Seljord i Telemark overlevert et nytt flott sett, en Volvo FH16 tippbil med slephenger, en 22 meters ekvipasje for 60 tonn totalvekt.

Alf Johansen AS fra Seljord i Telemark er etter over 45 års drift blitt en stor aktør i markedet for massetransport. Ved oppstart i 1976 var hoveddelen transport av masse i forbindelse med utbygging av kraftverk. Men etter hvert har firmaet utviklet seg til å bli en stor aktør innen massetransport i Oslo og omegn.

Stor bilpark
De etablerte en avdeling i Oslo i 1991 og etter at Franzefoss kjøpte 50 % av aksjene for to år siden, er de representert med materiell ved flere av Franzefoss sine pukkverk. Bilen ble overlevert ved anlegget Bonnkall i Trondheimsveien.

– Bilen skal gå på skiftkjøring 6 dager i uka på utbygging av Fornebubanen, der den skal frakte masser mellom Fornebu og Drammen. Vi har en stor bilpark,  men dette er første Volvo vi har kjøpt på snart 10 år kan Stian Johansen, prosjektleder i selskapet fortelle.

Handler lokalt
– Vi er en Telemarksbedrift og handler lokalt, derfor er det Volmax i Skien som har stått for leveransen. Istrail lå tidligere på Ulefoss i Telemark og derfor begynte far tidlig å handle inn påbygg derfra. Det har vi stort sett fortsatt med og de har bygget påbygg og slephenger etter vår egen standard, sier Stian Johansen.

Det var Alf Johansen som i sin tid startet firmaet i Telemark, i dag er det kun hovedkontoret som er lokalisert i hjemkommunen.

– Denne bilen er den første vi kjøper med 22 meter totallengde og med godkjent totalvekt på 60 tonn. Vi har en til i bestilling fra en annen leverandør og ser dette som et prosjekt for å prøve ut noe nytt, kan Stian fortelle.


Alf Johansen AS fra Seljord i Telemark har investert i sitt første 22 meters vogntog for 60 tonns totalvekt som de ønsker å gjøre erfaringer med. Bilen ble nylig overlevert og på bildet sees fra venstre salgssjef Inge Nyberg fra leverandøren Volmax i Skien, videre to forventningsfulle sjåfører, Valur Steindorsson og Daniel Johansen og til høyre prosjektleder i transportfirmaet, Stian Johansen.

Toppmodell
Bilen er Volvo Trucks toppmodell,  FH16 750 med alt utstyr. Aluminiumsfelger på hele settet for å spare vekt, Volvo Dynamic Steering, tandemaksel med løft og girkasse med krypgir. Bilen er leaset på 5 år og det er inngått vedlikeholdsavtale, Volvo Gullavtale, som dekker all service og reparasjoner i hele perioden. Service vil bli tatt hos Volvo Truck Center i Oslo.

– Vi er stolte over å få lov til å levere den første Volvoen på mange år til dette solide Telemarksfirmaet og vi er innstilt på at vi skal få lov å selge flere lastebiler til dem, sier salgssjef Inge Nyberg i Volmax Skien i en pressemelding.

38 tonns tandemaksler
Ved overlevering hadde Volvo Norge også med seg sin demobil for anleggstransporter, en Volvo FMX 540 med 47 tonns nyttelast på lukket område. Denne spesielle bilen med 38 tonns tandemaksler er en meget effektiv bil til massetransport. Bilen skal nå Alf Johansen AS prøve ut på flere av sine anlegg i tiden som kommer. Firmaet kjøper 8-10 nye lastebiler pr år.

Alf Johansen har i dag et moderne anlegg på Bondkall – Trondheimsveien – hvor de har investert i en moderne boligrigg med 53 boenheter med alle fasiliteter, en kontorrigg og et stort telt for vedlikeholdsarbeid på den store bil- og maskinparken.

– Bra og oppdatert utstyr
– Vi er blitt store etter hvert og kan derfor også påta oss massetransporter på store anlegg. Det siste året har vi driftet om lag 100 lastebiler, hvorav litt under 50 har vært våre egne, kan Stian Johansen fortelle.

Han sier videre at de har en solid gjeng med dyktige sjåfører og at de ikke har problemer med rekruttering.

– Her tror vi nøkkelen er å ha bra og oppdatert utstyr, tilbud om gode skiftordninger, trygge arbeidsforhold og innkvartering. En god del av våre sjåfører kommer som oss fra Telemark og jobber lange skift en uke for så å ha en uke fri, slutter Stian Johansen i det solide firmaet Alf Johansen AS.

FAKTA:

  • Alf Johansen AS – etablert 1976
  • Hovedkontor Seljord
  • Virksomhet: Vesentlig massetransport, graving og mobile knuseverk, driver også utleie av maskiner
  • Antall ansatte 80 – vesentlig sjåfører
  • 47 lastebiler, bil og kjerre og trekkvogn/tippsemi
  • Maskinpark: 18 anleggsmaskiner
  • Omsetning, 2020: vel 259 millioner kroner
  • Driftsoverskudd: nesten 23 millioner kroner
  • Eiere, Franzefoss 50 %, Stian og Roar Johansen 23 % hver og Tor Hellek Tollehaugen 4 %