Aktuelt

Vegdirektør på vei til grønn omstilling

Bildet: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland oppfordret norske entreprenører til å utfordre vegvesenet til å bli enda grønnere. Foto: Odd Borgestrand

BYGGEDAGENE 2022: Framtida er på veg. Det var slagordet vegdirektør Ingrid Dahl Hovland benyttet da hun oppfordret norske entreprenører om å utfordre vegvesenet til å bli enda grønnere.

Av Odd Borgestrand

– Vi er på vei til omstilling med bærekraftig mobilitet.  Det betyr at vi skal levere et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi skal få mer ut av hver krone, og her må hele verdikjeden stå sammen. Det som er bra for kostnader er også bra for miljøet, mente Dahl Hovland. 

Ny teknologi må til

Hun understreket at det er en forutsetning at veimyndighetene tar i bruk ny teknologi. 
– Her må byggebransjen utfordre oss. På den måten kan vi nå klimamål og bærekrafts mål.
En del av det grønne skiftet er å redusere og effektivisere avstandene i det langstrakte landet. Statens vegvesen har ansvar for 10.600 km riksveinett. Fylkeskommunene har fire ganger så mye å ta vare på. Trafikken på veinettet er økt med 26 prosent siden årtusenskiftet, og det er i seg selv en utfordring. Tallene viser også at det er 65 prosent flere kjøretøy på riksveiferjene i samme tidsperiode, og ferjene går foran fastlandet når det gjelder elektrifisering. 90 prosent av all varetransport går på vei, sa vegdirektøren.

Nullutslipp

Dahl Hovland ga flere eksempler på nullutslipp. 
– Vi skal investere i nullutslippsmaskiner. Vi skal ha utslippsfri knusing av stein på E39 Betna-Stormyra, og utslippsfri produksjon av E-39 Rogfast tunnel. Vi jobber hele tiden med bærekraft i all vår produksjon. Det handler om tydelige krav til miljøstyringssystemer. Leverandører konkurrerer på ivaretakelse av miljø klimatiltak og på klimagassutslipp. Her blir vi utfordret til å komme med enda sterkere krav, fortalte vegdirektøren. Her praktiseres bonus og trekk for insentiv til utslippsreduksjon. CEEQUAL- sertifisering har vist seg å gi resultater. Statens vegvesen vil også redusere beslag av areal med høy forvaltningsverdi. Ombruk av eksisterende vei ligger også inne på agendaen. Det er fleksibilitet for en god industriell utvikling som er viktigst for veimyndighetene. Det vi gjør i prosjektenes tidligfase har vist seg å være det mest lønnsomme, understreket Dahl Hovland.

– Å ta vare på det vi har er noe av det beste vi kan gjøre for samfunn og klima. Vi ønsker å bli utfordret som byggherre. Vårt samfunn er avhengig av god mobilitet, som igjen skaper god produktivitet og trygger arbeidsplassene rundt om i landet, avsluttet hun.