Vil ikke trenge så mange parkeringsplasser

 
Vil ikke trenge så mange parkeringsplasser
En fersk analyse COWI har utført viser at 80.000 kvadratmeter på Skøyen brukes til parkeringsplasser – arealer som kunne ha rommet nesten tre nasjonaloperaer. Nå skaper funnene debatt i Aftenposten.

– Vi kommer ikke til å trenge så mange parkeringsplasser i fremtiden, og det vil se lite smart ut å sette av store arealer til parkering, sa samfunnsøkonom i COWI, Bernt Sverre Mehammer, til Aftenposten i går kveld.

Analysen ble gjort som et oppspill mot Aftenpostens byutviklingskveld, som fant sted tirsdag 13. september. Tema for kvelden var utviklingen av "Fjordbyen Vest" – områdene langs Oslo-fjorden vestover, som inkluderer Skøyen, Lysaker og Fornebu.

Les hele saken fra Aftenposten her

Over et dobbeltsidig oppslag i onsdagens utgave av Aftenposter, utdyper Mehammer funnene, og argumenterer for at arealene heller burde bli brukt for å utvikle næringsområdene mer strategisk.

Bør lokke fremtidsrettede kompetansebedrifter
– Skøyen er et område som mange vil ha kloen i. Det bør brukes til å lokke fremtidsrettede kompetansebedrifter. De er også de mest kresne aktørene. Slik kan arealpolitikken brukes til å skape verdier for Oslo, sier Mehammer til Aftenposten.

Aftenposten skriver videre at byråden legger opp til en blanding av bolig og næringsbygg på Skøyen, for å skape liv og røre hele døgnet – også etter at folk går hjem fra jobb.

Senker produktivitet og innovasjonspotensialet
– Denne blandingen senker produktivitet og innovasjonspotensialet. Jo flere arbeidsplasser man får inn på et område, jo større er sannsynligheten for å få den sydende, kokende gryta der ideer fødes, sprer seg og blir til lønnsom virksomhet, sa Mehammer til Aftenposten.

Byutviklingsråden ønsker funksjonsblanding
Byutviklingsråd i Oslo, Hanna E. Marcussen (MPG) er klar på at mange kan klare seg godt uten bil på Skøyen, hvor det er enkelt å reise med kollektivtrafikk, sykkel og å gå. Men hun ønsker ikke en konsentrasjon av næringsbygg uten boliger, skriver Aftenposten.

– For å få et godt byliv hele døgnet, ønsker vi en funksjonsblanding i området, det vil si både næring og bolig. Dette er også det utgangspunktet vi arbeider etter i områdereguleringen for Skøyen, skrev Marcussen i en mail til Aftenposten.

– Liv og røre kan vi få med butikker og kafeer på gateplan, svarer Mehammer til Aftenposten.

Han utdyper at også han ønsker økt boligfortetting på Skøyen, men at det mest gunstige vil være å ha næringsliv nærmest knutepunktet, og boliger i ringer rundt.

Må akseptere at bilen tar plass
Eirik Lae Solberg (H) holder på at det vil være behov for parkering, men er enig i at man må tenke kritisk på hvor mange parkeringsplasser Skøyen vil ha behov for på gateplan.

– Vi må redusere noe, men samtidig akseptere at bilen tar noe plass. Det vil være et feilgrep å fjerne alle parkeringsplassene. Det må være mulig å bo i Oslo og ha bil. Ellers tror jeg ikke Skøyen vil bli et så attraktivt boområde for blant annet barnefamilier, sier Solberg.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår