Vinn-vinn-situasjon for Pipelife Norge og Surnadal Transport

 
Vinn-vinn-situasjon for Pipelife Norge og Surnadal TransportBildet: Administrerende direktør Sigmund Aandstad i Pipelife (f.v.), daglig leder Atle Norli i Surnadal Transport og sjåfør Arild André Olsen, som satt bak rattet da historiens første modulvogntog på 25 meter kjørte ut portene hos Pipelife Norge nylig.
Nylig rullet det aller første modulvogntoget ut portene ved Pipelife Norge, til stor glede for både rørgiganten og samarbeidspartner Surnadal Transport.

Tekst og foto: Øystein Hjelle Bondhus

Det 25,5 meter lange Dalsegg Transport-vogntogets første tur går til Langhus i Viken, og sjåfør var Arild André Olsen. Administrerende direktør i Pipelife, Sigmund Aandstad, sier til Trollheimsporten at det å kunne ta i bruk modulvogntog betyr mye for selskapet.

- En viktig milepæl

– Det er en viktig milepæl, og noe vi har kjempet for i lang, lang tid. Det betyr at vi får mer varer på bilen, som igjen gjør at vi får en mer effektiv og miljøvennlig transport, og det er viktig for oss.
Aandstad forteller at to modulvogntog kan erstatte tre vanlige vogntog.
– Vi får 50 prosent mer på bilen, og kan dermed redusere antallet med en tredjedel. Det blir en mer effektiv transport, både for oss ut fra fabrikken og for Surnadal Transport på returen tilbake. Så det er en vinn-vinn-situasjon, sier han.

Bildet: Her lastes den historiske ekstra lengden med rør, som man nå får plass til, takket være 25 meters modulvogntog.

Overfor nettavisen FriFagbevelse har Aandstad tidligere omtalt det at man har måttet bruke 18 meters vogntog fordi regelverket ikke tillot bruk av vogntog på 25 meter, som «næringspolitisk galskap».
Pipelife Norge-sjefen er derfor glad for at selskapet fra 1. april endelig kunne ta i bruk modulvogntogene på 25 meter.
– Nå får vi utjevnet den fordelen, som våre utenlandske konkurrenter har hatt i mange år. Det er klart at det er viktig for næringsutviklingen, spesielt i distriktene. Så slik sett er det en stor seier, næringspolitisk.

Bildet: Ett av to nye modulvogntog på 25,5 meter. Surnadal Transport har bestilt tre til.

– Mer trafikksikkert

Selv om været og kjøreforholdene ikke var ideelle denne historiske dagen, gleder Olsen seg til turen. – Jeg hadde jo sett for meg litt bedre vær, må jeg innrømme, men det skal nok gå bra. Jeg tror ikke det er store forskjeller på veien, annet enn at man tar litt større plass i rundkjøringer og kryss.
Han bekrefter at det å få kjøre modulvogntog blir litt som å få et nytt leketøy.
– Ja, man blir jo som en liten unge igjen, ler han, og legger til:
– Det er både artig og spennende, man får jo litt nye utfordringer.
Daglig leder Atle Norli i Surnadal Transport forteller at to modulvogntog er klare for transport nå, mens ytterligere tre er bestilt.
- Vi turte ikke bestille flere før vedtaket som lar oss bruke 25-meters modulvogntog var klart. Koronapandemien har gjort at produksjonskapasiteten av biler er redusert nedover i Europa, og det gjør at det er lang leveringstid på modulvogntogene nå. Vi håper å få de tre nye til sommeren, sier Norli.

Bildet: Arild André Olsen klar for tur til Langhus med modulvogntog.

30 prosent volumøkning

Han forteller at de nye vogntogene i teorien har 50 prosent mer plass, og at de i praksis gir i overkant av 30 prosent økning i volum, sammenlignet med de man har fått bruke tidligere. Norli forteller at de nye, lengre vogntogene gjør at sjåførene må være enda mer våkne, men slår fast at publikum ikke skal trenge å ta nye forholdsregler i møte med modulvogntogene.
– Vi mener at dette fører til at det blir mer trafikksikkert, rett og slett fordi det blir færre biler langs veiene, sier han, og viser samtidig til at tømmervogntog på 24 meter har vært lovlig i mange år.
Norli mener det i første omgang vil være mest formålstjenlig å bruke modulvogntog til store grossister på Østlandet, i forbindelse med store veiprosjekter og over lange strekninger - for eksempel til Troms og Finnmark.

Bildet: Atle Norli markerer hvor et 19 meter langt vogntog, som tidligere var det maksimale som var tillatt, ville sluttet. Alt bak der Surnadal Transport-sjefen markerer er altså ekstra plass

Spesielt, men godt første år

Sigmund Aandstad tok over som administrerende direktør i Pipelife Norge etter Kjell Larsen 1. januar i fjor. Han beskriver det første drøye året som spesielt, og da spesielt på grunn av koronapandemien og det å skulle håndtere den.
– I det store og det hele har det gått utrolig bra. Bygg- og anleggs-Norge klarte å håndtere pandemien på en god måte, og holdt aktiviteten i gang. Vi klarte også å holde produksjonen vår i gang gjennom hele fjoråret, sier han, og legger smilende til:
– Og så satte vi verdensrekord gjennom Suez-kanalen!
2020 ble dermed et godt år for Pipelife Norge.
– Det norske markedet har holdt seg ganske stabilt, samtidig som vi har hatt et godt år på eksport, så i sum har vi hatt et bra økonomisk år i 2020. Til tross for pandemien hadde vi flere store og viktige prosjekter internasjonalt, og det førte til at vi hadde både omsetnings- og resultatvekst i 2020, sier Aandstad.

(Denne artikkelen ble førtst publisert i trollheimsporten.no)

Bildet: Sigmund Aandstad, administrerende direktør i Pipelife Norge.

 

 
 
 
 

Stilling ledig

Vise alle ledige stillinger

Byggekostnadskalkulator

Byggekalkulatoren gir deg et enkelt prisanslag for byggeprosjekter basert på areal og geografisk område.

Avansert byggekostnadskalkulator
Klikk her for å logge inn

Produktnyheter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

Siste papirutgave

 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår